غنی: برای ادغام هزاران جنگجوی طالب پس از صلح برنامه داریم

© Photo / ارگغنی
غنی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهور غنی می‌گوید که دولت افغانستان برای ادغام پس از برقراری صلح در کشور برای هزاران جنگجوی گروه طالبان برنامه دارد.

به گزارش اسپوتنیک، اشرف غنی، رئیس جمهور کشور می‌گوید، دولت افغانستان برای ادغام حداقل 60 الی 120 هزار جنگ‌جوی گروه طالبان برنامه و آمادگی دارد. همچنان به گفته‌ی او، پس از برقراری صلح لازم است که اعضای طالبان در اقتصاد رسمی و قانونی کشور جذب شوند و سرمایه‌های‌شان نیز از خارج به داخل افغانستان انتقال داده شود.

آقای غنی که  در مراسمی به مناسبت روز جهانی صلح در کابل صحبت می‌کرد، گفت: «مبارزه شبکه‌ی القاعده و شبکه‌های مخرب آن یک تهدید و موج پنجم جنگ بین‌الملی است. ما (افغانستان) به یک میدان جنگ ناخواسته تبدیل شدیم. جمع‌کردن این‌ها صلح است و هدف ما از صلح ختم اساسی تمامی خشونت‌ها است.».

غنی: مقصد ما از صلح؛ ختم اساسی تمام خشونت های میراثی 40 سال گذشته است - اسپوتنیک افغانستان
غنی: مقصد ما از صلح؛ ختم اساسی تمام خشونت های میراثی 40 سال گذشته است

 او سیاسون و مردم را به حوصله‌مندی فراخواند و گفت که «طالبان از خدا می خواهند که ما از میز مذاکره کنار برویم». به گفته او دنیا در حال حاضر در کنار افغانستان ایستاده است؛ اما گمشده کشور «ثبات سیاسی» است.

او همچنان تأکید کرد که برای برقراری صلح پایدار باید روی «اعمار صلح» اقدام شود. رییس‌جمهوری کشور رسیدن به صلح را «یک کمان رستم» خواند و تأکید کرد که کار اصلی باید «اعمار صلح» باشد.

اشرف غنی در نشست امروز همچنین گفت که در جریان مذاکرات نباید دخالتی از طرف کسی صورت گیرد. او گفت که به هیات مذاکره‌کننده افغانستان اجازه داده شود تا بتواند به نمایندگی از «جمهوریت» به راحتی مذاکره کند.

رییس جمهوری گفت که افغانستان کشوری نیست که در آن اراده یک فرد و یک گروه خاص تحمیل شده بتواند.

آقای غنی در ادامه تأکید کرد که برقراری صلح برای رشد اقتصادی و محو فقر و ثبات سیاسی ضروری است. او گفت که از زمان کودتای ثور تا نشست بُن، افغانستان 240 میلیارد دالر را از دست داده است.

رییس‌جمهوری کشور از گروه طالبان نیز خواست آتش‌بس را بپذیرند.

مذاکرات میان هیأت طالبان و دولت افغانستان هفته گذشته در دوحه افتتاح شد؛ اما با گذشت ۱۰ روز دو طرف روی آجندا و اصول مذاکره به توافق نرسیده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала