صالح: طالبان بُت‌های بامیان را به دستور پاکستان و برای ضربه به بودایی‌های هند تخریب کردند

© Photo / Amrullah Saleh / Amrullah Salehامرالله صالح طالبان را مسئول حمله به دفترش می داند
امرالله صالح طالبان را مسئول حمله به دفترش می داند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
معلون اول ریاست جمهوری می‌گوید که طالبان در زمان حاکمیت شان بت‌های بامیان را به فتوای پاکستانی‌ها و برای خدشه دار کردن احساسات بودایی های هند، تخریب کردند، در حالی که تاریخ بودایی افغانستان هیچ ربطی به هند ندارد.

به گزارش اسپوتنیک، امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری در فیسبوکش نوشته که "طالبان حقایق تلخ و دردناک کنونی و تاریخی را که جامعه در ذهن و سینه اش از ظلم و جهل این گروه دارد و من آنرا تنها بیان کردم رد و تکذیب کردند."

طالبان در سال 2001 دو مجسمه بزرگ بودای بامیان را به دستور ملاعمر؛ رهبر پیشین این گروه، منفجر ساختند.

معاون اول رئیس جمهور همچنین بیان کرده است که "می دانید چرا طالبان بت های بامیان را فرو ریختند، به خاطر اینکه به فتوای استادان پاکستانی شان به اصطلاح احساسات بودیست های هند را خدشه دار بسازند، در حالی که تاریخ بودایی افغانستان هیچ ربطی به هند ندارد."

او نوشته که "صدها عنوان کتاب، ده ها هزار عنوان مقاله و هزاران رساله در مورد ظلم و تاریک اندیشی این گروه تا اکنون نوشته شده است. آیا طالب می تواند یک رساله را آدرس دهد که در آن از به اصطلاح اداره طالب سخن مثبت گفته شده باشد؟" 

امرالله صالح، معاون اول تکت انتخاباتی دولت ساز - اسپوتنیک افغانستان
واکنش تند طالبان به سخنان اخیر امرالله صالح در مورد این گروه

او گفته است که آیا می دانستید در کابل تحت تسلط طالب یک جلد کتاب یافت نمی شد؟ آيا می دانستید در دوران طالبان برای اولین بار در تاریخ کشور خانواده های شهری مجبور به فرار کتلوی  به پاکستان شدند و بخشی از آنها به پیش خدمت های متمولین پنجابی تبدیل شده، تا حدی که آنها را کابلی نوکر صدا می زدند."

معاون رئیس جمهور همچنین به موضوع تامین امنیت در دوران طالبان در کابل اشاره کرده و گفته است که در آن زمان نفوس کابل، کمتر از پنج لک بود، ‌ولی اکنون حدود 7 میلیون نفر است.

او همچنین این سوال را مطرح کرده که چرا رهبران طالب با هیچ بحث راحت نیستند، مگر بحث شریعت و آن هم به روایت خودشان، زیرا از هیچ چیز دیگر هیچ نوع آگاهی ندارند؟

صالح همچنین پرسیده است؛ آیا می دانید که طالبان به هیچ شخصیت تحصیل یافته افغانستان که حتا علاقه کار با آنها را داشت اجازه ندادند که کار نمایند زیرا پاکستان ازیک جاشدن  تحصیل یافته های افغانستان و بخصوص از تحصیل یافته های پشتون در هراس بود و تا آخر در اداره طالب یک نفر تحصیل یافته وجود نداشت.

 

وی افزوده است که در دوران طالب به سختی می شد مجلس عروسی را از جنازه فرق کرد زیرا در هر دو سکوت مرگبار حاکم بود، در یکی مرده را بر سرشانه ها  انتقال می دادند و در دیگری زن را به مانند جنازه.

به گفته آقای صالح در دوره طالبان پاسپورت افغانی در پشاور چاپ می شد و در بسا محله های خیبربازار و اسلام آباد پاسپورت جعلی در ظرف چند ساعت در مقابل پول داده می شد.

 

معاون رئیس جمهور در پایان نوشته اش در فیسبوک گفته که آیا می دانید که طالبان از پول افغانی عار داشتند و پول رایج شان کلدار بود و این بدعت در بعضی مناطق تا امروز باقی مانده است. 

این در حالیست که طالبان روز گذشته، معاونان ریاست جمهوری افغانستان را به عدم آگاهی از نظام اسلامی این گروه متهم کرده و آن‌ها را دشمنان صلح و استحکام نظام اسلامی در کشور خوانده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала