کرزی به سرور دانش یک جلد کتاب احمدشاه ابدالی را تحفه داد + عکس

© Sputnik / P. Mamaghani حامد کرزی
حامد کرزی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهور پیشین امروز در دیدار با سرور دانش معاون رئیس جمهور یک جلد دیوان اشعار احمدشاه ابدالی را به او تحفه داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل ازآوا، حامد کرزی رئیس جمهور پیشین امروز با سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری دیدار و در مورد مسایل مختلف از جمله روند صلح گفتگو کرد.

 این در حالیست که اظهارات چند روز قبل معاون رئیس جمهور در مورد مقایسه سلطنت سدوزایی ها و محمدزایی با دوره امارت اسلامی طالبان، واکنش زیادی در شبکه های اجتماعی داشت.

​سرور دانش که روز یکشنبه هفته جاری همراه با اشرف غنی، رئیس جمهوری به بامیان سفر کرده بود، در سخنرانی‌اش گفت که "امارت نظامی است، متکی بر اراده یک فرد و بدون رأی و حتی بدون رضایت عامه مردم. این نظام با یک نظام کاملا استبدادی و دیکتاتوری هیچ فرقی ندارد."

 دانش گفته بود "نظام طالبانی با سلطنت سدوزایی و محمدزایی که به نام امارت یا سلطنت از ۱۷۴۷ (۱۱۲۶ش) تا ۱۹۷۸ (۱۳۵۷ش) به مدت بیش از ۲۳۰ سال بر افغانستان حکومت کردند، از نگاه روح و محتوا هیچ تفاوتی ندارد."

 معاون رئیس جمهور بیان کرده بود که در آن نظام‌ها هم "یک گروهی کوچک از یک قبیله به صورت موروثی و با استبداد و دیکتاتوری بر افغانستان حکومت کردند، در نظام امارت نیز حکومت یک فرد به طور مادام العمر بر سرنوشت یک ملت مطرح است، بدون رعایت حقوق اساسی شهروندان و آزادی‌های عمومی و حتی قانون اساسی."

 او نظام امارت را که موسس آن طالبان است "یک نظام فراقانونی، نامحدود و مطلقه" خواند.

 همین مقایسه امارت اسلامی طالبان با سلطنت‌های سدوزایی و محمدزایی و "دیکتاتور و مستبد" خواندن، این سلطنت‌ها، واکنش‌هایی را به دنبال داشته است.  

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала