دانش: حکمتیار باید از اظهارات کذب خودداری کند

© Photo / Sarwar Daneshسرور دانش
سرور دانش - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
معاون دوم رئیس جمهور افغانستان در واکنش به اظهارات رهبر «حزب اسلامی» گفت که حکمتیار باید به جمهوریت احترام بگذارد و دست از اظهارات خلاف واقع و کذب بردارد.

به گزارش اسپوتنیک، گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان اظهارت روزهای اخیر «سرور دانش» معاون دوم اشرف غنی را درباره مقایسه انواع نظام‌ها در این کشور، «خلاف واقع، سرشار از کینه و کدورت ایدئولوژیکی» خوانده است.

دفتر مطبوعاتی «سرور دانش» معاون دوم رئیس جمهور افغانستان در پاسخ به این اتهامات گفت که حکمتیار باید به جمهوریت احترام بگذارد و دست از اظهارات خلاف «واقع و کذب» بر دارد.

حکمتیار - اسپوتنیک افغانستان
گلبدین به طالبان پیشنهاد اتحاد داد

در بیانیه امروز جمعه این دفتر مطبوعاتی آمده است: «حکمتیار پس از عمری تلاش مسلحانه به این نتیجه رسیده است که می‌تواند در چارچوب قانون و در سایه‌ نظام جمهوری اسلامی افغانستان زندگی کند و حتی خود را برای ریاست جمهوری کاندید کند، خوب است به جمهوریت احترام گذاشته، دست از اظهارات خلاف واقع و کذب بر دارد».

حکمتیار همچنین با تاکید بر مبنا قرارگرفتن فقه حنفی برای پیشبرد مذاکرات بین‌الافغانی صلح، تاکید کرده است که این فقه پیروان اکثریت را در افغانستان دارد.

از سوی دیگر، سرور دانش این اظهارات حکمتیار را توهین آشکار به پیروان فقه جعفری خوانده و گفته است که این اظهارات حکتیار نشانه‌ی بی‌اطلاعی او از مذهب شیعه است.

دانش تصریح کرده است که «بدون تردید هرگونه دامن‌زدن به نفاق قومی و مذهبی به صلاح کشور و مردم افغانستان نیست و تاکنون نیز نتیجه‌ای نداشته است. پس بهتر آن است که به باورهای مردم و مذاهب بزرگ کشور احترام بگذاریم و به تکرار تجربه‌های تلخ گذشته فکر نکنیم».

حکمتیار رهبر حزب اسلامی بارها از گروه تروریستی داعش اعلام حمایت کرده است و حدود دو سال قبل نیز نیز در نشست علمای افغانستان در راستای تفرقه بین مذاهب و اقوام این کشور بار دیگر به شیعیان و فارسی زبانان در حالی توهین کرد که وحدت بین مذاهب در این کشور مثال زدنی است.

وی حکمتیار با موضع گیری آشکارا در برابر شیعیان در نشست علمای این کشور گفته بود: آنها مذهب غلط، زبان و فرهنگ خودشان را بر ما تحمیل می‌کنند.

کارشناسان بر این باورند که دامن زدن به اختلافات قومی و مذهبی در وضعیت کنونی افغانستان، می‌تواند بحران آفرین باشد بنابراین دولت افغانستان باید مانع فعالیت عناصر مخربی مانند حکمتیار شوند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала