دیدگاه گورباچف ​​درباره تشدید درگیری ها در قره باغ

© Sputnik / Evgeniy Odinokov /  مراجعه به بانک تصاویر دیدگاه گورباچف ​​درباره تشدید درگیری ها در قره باغ
دیدگاه گورباچف ​​درباره تشدید درگیری ها در قره باغ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهور پیشین اتحاد جماهیر شوروی درباره درگیری های قره باغ کوهستانی دیدگاهش را بیان کرد. 
پوتین در گفت و گو با نخست وزیر ارمنستان: از تشدید تنش آذربایجان و ارمنستان دوری شود - اسپوتنیک افغانستان
پوتین در گفت و گو با نخست وزیر ارمنستان: از تشدید تنش بین آذربایجان و ارمنستان دوری شود

به گزارش اسپوتنیک، میخائیل گورباچف رئیس جمهور پیشین اتحاد جماهیر شوروی درباره وضعیت قره باغ کوهستانی گفت، که اگر یکی از طرف ها بخواهد پیروز شود، این تنها منجر به تشدید و درگیری برای سالهای طولانی خواهد شد، برعکس، لازم است برای بهبود روابط تلاش کنیم و به طور مشترک به دنبال راهی برای بیرون شدن از بحران و راه حل درگیری ها باشیم و این به نفع دو ملت است.

گورباچف گفت: "اگر کسی بخواهد برنده شود، هیچ اتفاقی نمی افتد و تنها اوضاع و درگیری ها سالها ادامه خواهد داشت. اما اگر به بهبود روابط فکر می کنید و این افراد از هم جدا نمی شوند و در چنین شرایط دشواری باقی نمی مانند، لازم است که موارد مشترک را پیدا کنیم تا به حل و فصل وضعیت کمک کند". 

وی تأكید كرد، كه این مسیر باید "نه به هزینه اینكه شخصی سود خواهد برد" و "همیشه به آن افتخار خواهد كرد" ، و طرف مقابل ضرر خواهد كرد.
"نباید ما دو نفر را درگیر کنیم، باید با آنها ارتباط برقرار کنیم، باید بر این واقعیت تمرکز کنیم که تنها سود اینجاست که هر دو نفر به آن دست پیدا کنند. اما اگر آنها می خواهند چیزی را خراب کنند، چیزی را نابود کنند. پس هیچ چیز هیچ فایده ای نصیب آنها نخواهد شد".

به نظر وی، وضعیت منطقه جدی است و او بر این باور است، که تنها پیدا کردن راه حل این درگیری می تواند به نفع هر دو طرف باشد.
هنگامی که از او خواسته شد تا روشن کند که به نظر وی طرف روسی در این شرایط چگونه باید کار کند و آیا فدراسیون روسیه می تواند به عنوان واسطه در چنین مذاکراتی عمل کند، خاطرنشان کرد: "این همان چیزی است که من گفتم، چیز دیگری لازم نیست".
رهبر اتحاد جماهیر شوروی پیشین افزود: "در روسیه دیگر نیازی به آتش اندازی نیست، حتی در آنجا. در همه جا انواع حوادث وجود داشت، اما همه با در نظر گرفتن منافع هر دو ملت به نتیجه مثبتی رسیدند و فرصت هایی را برای برقراری روابط به تدریج پیدا کردند".

یادآوری می کنیم، که در اوایل روز یکشنبه، وزارت دفاع آذربایجان گفت، که نیروهای مسلح ارمنستان به شهرک های واقع در خط تماس در قره باغ تیراندازی کردند، بر پایه این داده ها، چندین غیرنظامی در این درگیری ها کشته شده اند.

به گفته وزارت دفاع ارمنستان، قره باغ "زیر یورش های هوایی و راکتی قرار گرفت". وهرام پوگوسيان ، دبير مطبوعاتي رئيس جمهور جمهوری قره باغ كه به رسميت شناخته نشده است، گزارش داد كه شهرک هاي مسالمت آميز در قره باغ ، از جمله استپاناكارت، پايتخت، مورد اصابت گلوله های توپخانه ای قرار گرفت و او مردم را به پنهان شدن در پناهگاه دعوت کرد. 

درگیری در قره باغ در فیبروری 1988 آغاز شد، زمانی که منطقه خودمختار قره باغ کوهستانی اعلام جدا شدن از اتحاد جماهیر شوروی آذربایجان را مطرح کرد. در جریان درگیری مسلحانه در سالهای 1992-1994 ، آذربایجان کنترل خود را بر قره باغ و هفت منطقه مجاور از دست داد. از سال 1992 ، مذاکرات در مورد حل و فصل مسالمت آمیز منازعات در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ، به ریاست سه رئیس مشترک - روسیه ، ایالات متحده و فرانسه در جریان است. آذربایجان اصرار دارد که تمامیت ارضی خود را حفظ کند، ارمنستان از منافع جمهوری ناشناخته محافظت می کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала