سیما سمر: در روند گفتگوهای صلح صدای قربانیان کمتر شنیده شده‌است

© Photo / کسراسیما سمر: در روند گفتگوهای صلح صدای قربانیان کمتر شنیده شده‌است
سیما سمر: در روند گفتگوهای صلح صدای قربانیان کمتر شنیده شده‌است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیر دولت در امور حقوق بشر می‌گوید که در روند گفتگوهای صلح، صدای قربانیان جنگ آنچنانی‌که باید شنیده نشده است. او از حکومت افغانستان و طالبان می‌خواهد که آتش‌بس کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تلویزیون یک، مسوولان نهادهای جامعه‌ی مدنی، نهادهای عدلی و قضایی و نماینده‌گان بانوان از 14 ولایت کشور امروز چهارشنبه 9 میزان در گردهمایی زیر نام «عدالت و صلح» خواستار تامین عدالت و رسیده‌گی به حقوق قربانیان جنگ شدند.

سیما سمر در این گردهمایی گفت که صلح بدون تامین عدالت پایدار نیست و شهروندان نباید قربانی چنین صلحی شوند.

او برای توقف خون‌ریزی‌ها خواستار تامین آتش‌بس در کشور شد.

فرید حمیدی، دادستان کل کشور نیز در این گردهمایی، عدالت اجتماعی را در روند گفتگوهای صلح حیاتی و مهم دانست و تاکید کرد که برای مردم باید اطمینان داده شود که زیر سایۀ صلح عاری از تبعیض، ظلم و بی‌عدالتی زنده‌گی خواهند کرد.

داستان کل به این باور است که اولویت بندی در آجندای گفتگوهای صلح میان حکومت و طالبان از سوی بیرونی‌ها روند را به بن‌بست می‌کشاند، از این‌رو باید روند گفتگوها از سوی افغانستانی‌ها مدیریت شود.

اما زکیه عادلی، معین امور اجتماعی وزارت عدلیه، دیده‌گاه طالبان را در مورد تامین عدالت اجتماعی در افغانستان انحصاری و ابزاری توصیف کرد و از هیات گفتگوکنندۀ حکومت خواست که به طالبان باج ندهد و عدالت را تامین کند.

آنان در حالی بر تامین عدالت اجتماعی در روند گفتگوهای صلح با طالبان تاکید دارند که بر اساس آمارهای وزارت امور داخله، در شش ماه گذشته 3500 غیرنظامی بر اثر حمله‌های طالبان در افغانستان کشته و یا زخمی شده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала