کشف دریاچه ها با آب مایع در سیاره مریخ

© Photo / NASA/JPL-Caltech/Univ. of ArizonaТрещины в районе борозд Цербера
Трещины в районе борозд Цербера - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
آژانس فضایی آمریکا (ناسا) روز 28 سپتامبر نتایح مطالعات جدید خود را اعلام کرد که طبق آن جریانات فصلی آب شور در سطح سیاره مریخ مشاهده می شود.

به گزرش اسپوتنیک به نقل از Nature Astronomy، مدتهاست که آژانس فضایی آمریکا به رگه های تیره در سطح مریخ توجه نشان داده استحالا پژوهشگران موفق شده اند که دلیل این پدیده جریانات فصلی ظاهر شده در دوره گرم سال است که در دوره سرما محو می شوند. عرض این جریانات از پنج متر تجاوز نمی کند.

Американский космический грузовой корабль Cygnus захвачен роботизированной рукой Канадарм2 - اسپوتنیک افغانستان
توالت 23 میلیون دالری ناسا برای ایستگاه فضایی بین‌المللی

کشف این جریانات در نتیجه عکس های گرفته شده توسط دوربین دستگاه مدار های‌رایز (HiRISE)، امکان پذیر شده است. هنوز آب در این جریانات از کجا ریشه گرفته است. به عقیده ست شوستاک، رئیس مرکز مطالعات موسسه  جستجو برای هوش فرازمینی ممکن است جریانات فصلی از دریاچه هایی ناشی شده باشند که زمانی در سطح مریخ وجود داشته اند.

پژوهشگران ناسا همچنین معتقدند 4.3 میلیارد سال قبل در مریخ اقیانوس وجود داشته است.

دوربین دستگاه مداری HiRISE در جون سال 2015 عکس یک بخش حدود 536 متری را گرفت که در آن ساختارهای یخی به خوبی دیده می شود. در آن زمان کارشناسان احتمال دادند که مقدار زیادی آب در مریخ وجود دارد. دانشمندان معتقدند وجود آب مایع یکی از مهم ترین عوامل برای وجود حیات مشابه کره زمین در مریخ است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала