محب: در صورت شکست گفتگوهای صلح، حکومت آماده‌گی هر سناریویی را دارد

© Photo / دفتر شورای امنیت ملی- د ملي امنيت شورا دفترمحب: در صورت شکست گفتگوهای صلح، حکومت آماده‌گی هر سناریویی را دارد
محب: در صورت شکست گفتگوهای صلح، حکومت آماده‌گی هر سناریویی را دارد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مشاور امنیت ملی افغانستان می‌گوید که در صورت شکست گفتگوهای صلح، حکومت افغانستان آماده‌گی‌ هر سناریویی را دارد و برای آن برنامه‌ریزی و پلان‌گذاری کرده‌است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تلویزیون یک، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان در برنامۀ «مناظره‌ کابل» گفت که صلح از طریق گفتگوها در اولویت حکومت است و تمام تلاش‌ها برای موفقیت گفتگوها متمرکز شده‌است.

حمدالله محب - اسپوتنیک افغانستان
محب: در مذاکرات صلح دستاوردهای دو دهه اخیر به معامله گرفته نمی‌شود

مشاور امنیت ملی افزود که اختلاف‌ها در پیش‌برد گفتگوها بر اساس فقه و مذهب حل شده است، اما در مورد طرزالعمل گفتگوها که طالبان اصرار دارند مبنای آن توافق دوحه باشد، اختلاف باقی‌مانده است.

آقای محب تاکید کرد، دولت نمی‌خواهد اختلاف‌های که طالبان با خارجی‌ها دارد را در گفتگوهای صلح میان‌افغانان شامل کند و نباید مبنای گفتگوها توافق نامۀ دوحه باشد.

این مقام حکومتی در پاسخ به پرسشی که آیا ثبات سیاسی افغانستان در خطر است، گفت: «ثبات سیاسی افغانستان توسط برخی کشورها که منافع خود را در تدوام جنگ در افغانستان می‌بینند تهدید می‌شود و نیز شبکه‌ها و حلقات و عناصری در داخل کشور که از ادامه‌ی جنگ نفع می‌برند به بی‌ثباتی سیاسی دامن می‌زنند».

آقای محب یکی از دلیل‌های تدوام جنگ و خشونت در کشور را با وجود آغاز گفتگوهای حکومت با طالبان، عملی‌نشدن تعهداتی می‌داند که پاکستان به افغانستان داده‌است.

به گفتۀ او، اسلام‌آباد به تعهدهایش در پیوند به وادار کردن طالبان به کاهش خشونت‌ها عمل نکرده و هنوز این گروه حمایت‌های نظامی و مالی دریافت می‌کند.

مشاور امنیت ملی همچنان گفت، شواهدی وجود دارد که در حدود 580 زندانی رها شدۀ طالب دوباره به میدان‌های نبرد برگشته اند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که زلمی خلیل‌زاد، از رهبران سیاسی حکومت و طالبان خواسته تا بر یک توافق صلح آمیز به توافق برسند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала