دمشق درباره موضوعات ثبات سوریه در ژنو بحث نخواهد کرد

© AFP 2023 / SANAدمشق درباره موضوعات ثبات سوریه در ژنو بحث نخواهد کرد
دمشق درباره موضوعات ثبات سوریه در ژنو بحث نخواهد کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهور سوریه گفت، که هیات مورد پشتیبانی دولت سوریه در نشست‌های کمیته قانون اساسی در ژنو درباره مسائل مربوط به ثبات سوریه حرفی نمی‌زنند.

گماشتن رسمی نخستین سفیر از کشورهای عربی خلیج فارس در سوریه - اسپوتنیک افغانستان
گماشتن رسمی نخستین سفیر از کشورهای عربی خلیج فارس در سوریه

به گزارش اسپوتنیک، بشار اسد رئیس جمهور سوریه اعلام کرد، که هیات دمشق در نشست‌های کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو اصلا درباره مسائل مربوط به ثبات سوریه بحثی نمی‌کند.

بشار اسد در گفت‌‌وگو با شبکه تلویزیونی «زویزدا» روسیه گفت: «طرف مقابلِ هیئتی از دولت سوریه در گفت‌وگوهای کمیته قانون اساسی سوریه، توسط ترکیه تشکیل شده است».

به گفته وی، خواسته های ترکیه و ایالات متحده منجر به تضعیف حاکمیت سوریه و فروپاشی دولت می شود.

رئیس جمهور سوریه گفت: «ترکیه و کشورهای پشتیبان آن از آن میان امریکا و متحدانش به کار کمیته قانون اساسی سوریه  به شکلی سازنده اهمیت نمی‌دهند و خواسته‌های آنها تضعیف دولت سوریه و تجزیه این کشور است و بسیار مناطق و کشورهایی بوده که واشنگتن بر آنها قانون‌های اساسی تحمیل کرده تا آنجا را به فتنه و هرج و مرج و نه ثبات بکشد».

اسد تاکید کرد:«دولت سوریه چنین روشی را نمی پذیرد و مذاکره درباره مسائل مربوط به ثبات سوریه پذیرفتنی نیست».

اسد همچنین تأكید كرد، كه دستیابی به پیشرفت در حل و فصل مسالمت آمیز درگیری نظامی یك روند طولانی و دشوار است. روسیه و ایران نقش مهمی در این مذاکرات دارند و برای دستیابی به این پیشرفت تلاش می کنند.

یادآوری می کنیم، که کمیته قانون اساسی سوریه مطابق با قطعنامه ای که در جنوری 2018 در کنگره گفتگوی ملی سوریه در سوچی که تشکیل شده بود، تصویب شد. این کنگره شامل 150 نفر، 50 نماینده از دمشق، مخالفان و جامعه مدنی بود. نخستین جلسه کمیته در ژنو در تاریخ 30 اکتبر 2019 برگزار شد. کمیته قانون اساسی سوریه 45 عضو دارد که نمایندگانی از 15 گروه مخالف و جامعه مدنی سوریه و همچنین نمایندگانی از دولت بشار اسد را دربرمی‌گیرد. جلسه دوم در تاریخ 29 نوامبر بدون نتیجه به پایان رسید و توافق در مورد دستور کار امکان پذیر نبود.

در 24 آگوست سال جاری ، جلسه کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو پس از شناسایی ویروس کرونا در سه شرکت کننده در بحث ها به حالت تعلیق درآمد. جلسه بعدی قرار است در اوایل ماه اکتبر برگزار شود، اما دستور کار آن هنوز توافق نشده است.

از سال 2011 ، درگیری مسلحانه در سوریه ادامه دارد. تا به امروز ، گروه اصلی تروریستی "دولت اسلامی" (داعش ، ممنوع در فدراسیون روسیه) شکست خورده است. در برخی از مناطق کشور، هنوز گروه های مسلح غیرقانونی و گروه های شبه نظامی فعالیت می کنند و به طور منظم برای حمله به نیروهای دولتی این کشور تلاش می کنند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала