جایزه نوبل پزشکی 2020 به کاشفان ویروس هپاتیت C اهدا شد

© REUTERS / Claudio Bresciani / TT News Agencyجایزه نوبل پزشکی 2020 به کاشفان ویروس هپاتیت C اهدا شد
جایزه نوبل پزشکی 2020 به کاشفان ویروس هپاتیت C اهدا شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دو آمریکایی و یک انگلیسی که موفق به کشف ویروس هپاتیت C شدند توانستند نوبل پزشکی 2020را از آن خود کنند.

  به گزارش اسپوتنیک، جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی امسال 2020 به دانشمندان آمریکایی هاروی آلتر و چارلز رایس و همچنین ویروس شناس انگلیس مایکل هوتون برای کشف ویروس هپاتیت C و تحقیقات در این زمینه اهدا شد.

نمایندگان کمیته نوبل در انستیتوت پزشکی کارولینسکا گفت: "برای اولین بار در تاریخ ، ویروس هپاتیت C اکنون قابل درمان است. اکتشافات پزشکی علت باقی مانده موارد هپاتیت مزمن را شناسایی کرده و آزمایش خون و داروهای جدیدی را که موجب نجات میلیون ها انسان شده است ، ممکن کرده است."

هپاتیت C یک عفونت ویروسی است که افزون بر ایجاد التهاب کبدی می‌تواند موجب بروز آسیب جدی کبدی از جمله سیروس(زخم) و سرطان شود.

آکادمی نوبل روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که پیش از کشف ویروس هپاتیت سی(C) توسط این سه دانشمند، ویروس‌های هپاتیت A و B پیشتر شناسایی شده بود ولی دلیل اکثر موارد انتقال هپاتیت از طریق خون بدون توضیح باقی مانده بود، لذا کشف ویروس هپاتیت C راز انتقال بخشی از بیماری هپاتیت مزمن را فاش کرد و با فراهم کردن امکان انجام آزمایش‌های خون و شرایط لازم برای ساخت داروهای جدید، تاکنون جان میلیون‌ها نفر را نجات داده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала