هشدار کمیسیون حقوق بشر افغانستان درباره ترورهای هدفمند

© REUTERS / Omar Sobhani هشدار کمیسیون حقوق بشر افغانستان درباره ترورهای هدفمند
  هشدار کمیسیون حقوق بشر افغانستان درباره ترورهای هدفمند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
همزمان با کشته شدن دست کم چهار شخصیت برجسته در افغانستان که روز یکشنبه رخ داد، کمیسیون حقوق بشر کشور، نگرانی خود را بابت افزایش ترورهای هدفمند اعلام کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آناتولی، وزارت دفاع افغانستان تایید کرد، دو افسر در اداره حقوقی در کابل ساعات اولیه روز یکشنبه ترور شدند و حمدالله ارباب، عضو برجسته کمیسیون دسترسی به اطلاعات و ظریفه غفاری، شهردار شهر میدان از ترور جان سالم به در بردند.

 وزارت داخله افغانستان اعلام کرد، همچنین فاضل خان، رهبر برجسته قبیله‌ای در نتیجه انفجار بمبی که به خودرویش متصل شده بود در ولایت پکتیا در شرق افغانستان کشته شد. مولوی عنایت‌الله، از اشخاصی برجسته و مهم مذهبی افغانستان نیز در ولایت تخار واقع در شمال شرق کشور ترور شد.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این ترورها را برعهده نگرفته است.

در همین حال، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نگرانی شدید خود را بابت افزایش حملات هدفمند علیه غیرنظامیان در این کشور ابراز داشت.

این کمیسیون در بیانیه روز یکشنبه خود اعلام کرد، یافته‌های آنها نشان می‌دهد که در شش ماهه نخست سال جاری میلادی و در ترورهای هدفمند و سیستماتیک، 533 تن کشته و 412 تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

شهرزاد اکبر، رئیس این کمیسیون در توئیتی نوشت: اخبار مربوط به حملات هدفمند علیه غیرنظامیان، مقام‌های دولتی، نخبگان مذهبی و سایر غیرنظامیان هر روز منتشر می‌شود. این روند، جوی از ترس و وحشت را درست در زمانی ایجاد کرده که ما به همکاری، بسیج و شنیده شدن صداهایمان و شکل دادن روند صلح نیاز داریم. این وضعیت واقعا نگران کننده است.

ترور فرمانده پیشین پولیس حوزه سوم ولایت غزنی  - اسپوتنیک افغانستان
ترور فرمانده پیشین پولیس حوزه سوم ولایت غزنی 

این کمیسیون همچنین مشخص کرد که در ولایت قندهار واقع در جنوب افغانستان فقط 122 غیرنظامی از جمله هفت زن در 19 فبروری تا 20 سپتامبر 2020 کشته و 73 تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

این افزایش ترورها در حالی صورت گرفته که نمایندگانی از دولت کابل و گروه شبه نظامی طالبان در مذاکراتی با هدف گفتگوهای بین افغان‌ها در دوحه، پایتخت قطر از 12 سپتامبر و به عنوان بخشی از توافق به دست آمده بین طالبان و آمریکا حضور دارند و این گفتگوها هنوز ادامه دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала