روسیه، فرانسه و امریکا خواستار اعلام آتش‌بس فوری در قره‌باغ شدند

© Sputnik /  مراجعه به بانک تصاویر روسیه، فرانسه و امریکا خواستار اعلام آتش‌بس فوری در قره‌باغ شدند
روسیه، فرانسه و امریکا خواستار اعلام آتش‌بس فوری در قره‌باغ شدند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزرای خارجه روسیه، فرانسه و امریکا با نشر یک بیانیه جدید، تشدید بی‌سابقه خشونت در قره‌باغ کوهستانی را محکوم نمودند.

به گزارش اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه و مایک پامپئو، وزیر خارجه امریکا امروز (دوشنبه، ۵ اکتوبر) بیانیه مشترک جدید درمورد وضعیت جاری در قره‌باغ کوهستانی نشر نموده اند.

الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان - اسپوتنیک افغانستان
ترکیه باید در مذاکرات قره باغ سهم داشته باشد

وزرای خارجه سه کشور از طرفین درگیر خواستار آتش‌بس فوری و بدون قید و شرط شده اند.

در سند مذکور آمده است: "وزیر امور خارجه روسیه سرگئی لاوروف، وزیر امور اروپایی و امور خارجه فرانسه ژان ایو لو دریان، و وزیر خارجه ایالات متحده امریکا مایک پامپئو – نمایندگان کشورهای روسای مشترک گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، تشدید بی‌سابقه و خطرناک خشونت در منطقه قره‌باغ کوهستانی و بیرون از آن را محکوم می‌کنند".

در این بیانیه، وزرای خارجه سه کشور تاکید کرده اند که حملات اخیر که هدف آنها تاسیسات ملکی چنانکه در امتداد خط مرزی بلکه در قلمرو آذربایجان و ارمنستان به دور از سرحدات قره‌باغ کوهستانی، بوده است، تهدید غیرقابل قبول برای ثبات در منطقه است.

لاوروف، لو دریان و پامپئو خاطر نشان ساخته اند که روسیه، فرانسه و امریکا برای اجرا کردن ماموریت سازمان امنیت و همکاری اروپا و جامعه جهانی در قبال وضعیت قره‌باغ، قصد کامل دارند.

وزارت دفاع آذربایجان به تاریخ ۲۷ سپتمبر اعلام کرد که نیروهای مسلح ارمنستان مناطق مسکونی در منطقه سرحدی قره‌باغ را تیرباران کرده است که در نتیجه آن افراد ملکی جان باخته اند. براساس اعلامیه وزارت دفاع ارمنستان، قره‌باغ "هدف حملات هوایی و راکتی" قرار گرفته است.

شماری از کشورها منجمله روسیه و فرانسه طرفین را به خویشتن‌داری فرا خوانده اند. ترکیه اعلام کرده است که در صورت درخواست، آماده است از آذربایجان حمایت کند.

بحران قره‌باغ در ماه فبروری سال ۱۹۸۸ زمانی آغاز شد که ولایت قره‌باغ کوهستانی خودمختاری اعلام نموده و اخراج‌شدنش از ساختار آذربایجان را اعلام کرد.

در جریان رویارویی مسلحانه سال‌های ۱۹۹۲ – ۱۹۹۴ آذربایجان کنترول بر قره‌باغ کوهستانی و هفت منطقه مربوط به آن را از دست داد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала