اتمر: دولت افغانستان خواهان توافق فوری برای کاهش خشونت است

© Photo / MFA Afghanistan Flag of Afghanistanاتمر: دولت افغانستان خواهان توافق فوری برای کاهش خشونت است
اتمر: دولت افغانستان خواهان توافق فوری برای کاهش خشونت است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سرپرست وزارت خارجه افغانستان گفت، که دولت خواستار توافق فوری روی کاهش خشونت‌ها است.

حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
تلاش اتمر برای کسب حمایت علمای دینی در مذاکره با طالبان

به گزارش اسپوتنیک، محمدحنیف اتمر سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان عصر امروز سه‌شنبه پانزدهم میزان در یک نشست خبری در دوحه، پایتخت قطر، جزییات و محورهای دیدارهای اشرف غنی در جریان سفر دو روزه به این کشور و اهداف دولت از مذاکرات صلح را اعلام کرد.

سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان در این نشست خبری گفت، پیش‌تر تعهد شده بود که با آغاز گفت و گوهای میان افغانستانی، خشونت‌ها کاهش می‌یابد و مکانیزمی برای نظارت کاهش خشونت‌ها ایجاد می‌شود.

حنیف اتمر تأکید کرد، که با توجه به افزایش خشونت‌ها و خون‌ریزی‌ها، دولت خواستار توافق فوری روی کاهش خشونت‌ها و ایجاد مکانیزم آن است. به گفته‌ او، این دو مورد پیش ازاین تعهد شده بود و دولت و مردم افغانستان منتظر عملی‌ شدن این تعهد هستند.

حنیف اتمر در این نشست خبری بیان کرد، که دولت سه هدف مشخص را در روند صلح و مذاکرات آن دنبال می‌کند. به گفته‌ او، هدف اول رفع معضلی است که فراروی توافق روی دستورکار گفت و گوها، قرار گرفته است.

اتمر تأکید کرد، که این معضل باید هرچه زودتر حل گردد تا مذاکرات وارد مباحث اصلی خود به ‌ویژه بحث و سرانجام توافق روی آتش‌بس شود. هرچند او گفت، که به صورت کلی روی این دستورکار توافق شده است، اما دو مورد اختلافی باقی مانده است.

حنیف اتمر، دومین هدف دولت در مذاکرات جاری صلح را کاهش‌ خشونت و برقراری آتش‌بس عنوان کرد. او گفت که این دو مورد مرام مردم افغانستان است و باید هرچه زودتر تأمین شود.

وی همچنین بر ایجاد مکانیزمی برای نظارت از کاهش خشونت‌ها تأکید کرد تا از هر مورد خشونت نظارت و عوامل آن را شناسایی و درباره آن اقدام کند.

از سوی دیگر، سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان گفت، که هدف سوم دولت افغانستان از مذاکرات صلح، رسیدن به یک توافق سیاسی است تا به خون‌ریزی‌ها در این کشور به تمام معنا پایان دهد و تمام مشکلاتی که سبب جنگ می‌شود، از طریق این توافق سیاسی حل شود.

اتمر گفت، که رییس جمهور غنی در سفرش به دوحه، توجه دولت قطر را برای رسیدن به این سه هدف جلب کرده است.

حنیف اتمر در این نشست خبری همچنین گفت، در دیداری که رییس جمهور با زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان داشت، امریکا نیز از این سه هدف افغانستان حمایت می‌کند.

اهداف سفر اشرف غنی به قطر

حنیف اتمر از سوی دیگر در این نشست خبری اهداف سفر دو روزه رییس جمهور افغانستان به قطر را اعلام کرد. اتمر گفت، که این سفر به دعوت قطر و در سطح عالی دولت به دولت انجام شده است.

سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان گفت، که غنی در این سفر دو هدف عمده را دنبال کرده است.

به گفته او، هدف اول تحکیم صلح، موفقیت و کامیابی مذاکرات است. اتمر هدف دوم سفر رییس جمهور غنی را توسعه و گسترش مناسبات دو‌جانبه بین قطر و افغانستان عنوان کرد.

وی گفت، که در بخش صلح، پیش‌رفت‌های چشم‌گیری صورت گرفته است. اتمر افزود، که نخستین برنامه ملاقات رییس جمهور در رابطه با هیأت مذاکره‌کننده دولت بود.

طبق اطلاعات اتمر، هیأت مذاکره‌کننده دولت در این دیدار، گزارش پیشرفت‌ و مشکلات مذاکرات را به رییس جمهور ارائه کرده است.

سرپرست وزارت خارجه افغانستان گفت، که اشرف غنی از کارکرد هیأت مذاکره‌کننده رضایت دارد و این هیأت را متحد، متفق، توانا و نماینده همه‌ مردم افغانستان می‌داند.

اتمر گفت، که اشرف غنی به هیأت مذاکره‌کننده دستور داده است تا علی‌رغم تمام مشکلات، حوصله‌مندی خود را از دست ندهد و با تعهدات میهنی و ملی مذاکرات را به پیش‌ ببر‌د.

به گفته ای اتمر، غنی حمایت دولت را از هیأت مذاکره‌کننده دولت اعلام کرده و گفته است، که این هیأت صلاحیت کامل دارد و به هیچ وجه نباید کسی در کار آن مداخله کند.

اتمر گفت، که ارائه گزارش درباره جزییات مذاکره پیش از وقت است، اما در کلیات هدف دولت رفع دو معضلی است که توافق روی دستورالعمل را به تأخیر انداخته است.

با این حساب او افزود، که دولت محیط منطقه‌ای و بین‌المللی را در حمایت از روند صلح و هیأت مذاکره‌کننده دولت فراهم می‌کند.

 سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان در ادامه گفت، از دولت قطر تقاضا شده است که در راستای کامیابی مذاکرات صلح کمک کند.

محمدحنیف اتمر درباره هدف دوم سفر رییس جمهور غنی به قطر گفت، که دولت این کشور نیت خوبی را مبنی بر گسترش روابط دوجانبه نشان داده است.

بر پایه گفته اتمر، در دیدارهای رییس جمهور غنی که با مقام‌های قطر صورت گرفته است، روی چهار محور در این بخش توافق کلی صورت گرفته است. این محورها به گفته‌ی او، سرمایه‌گذاری روی زراعت افغانستان به منظور تولید بیش‌تر غذا و مصونیت غذایی در افغانستان و منطقه، سرمایه‌گذاری روی منابع طبیعی، معارف و تحصیلات عالی و انرژی قابل تجدید را شامل می‌شود.

اتمر در پایان گفت، که برای عملی کردن این چهار توافق صورت گرفته بین دو دولت، یک کمیسیون مشترک در سطح بلند دولتی ایجاد خواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала