نخستین گفتگوی تلفونی پوتین و علی اف درباره اوضاع قره‌باغ

© Sputnik / Valery Melnikov /  مراجعه به بانک تصاویر نخستین گفتگوی تلفونی پوتین و علی اف درباره اوضاع قره‌باغ
نخستین گفتگوی تلفونی پوتین و علی اف درباره اوضاع قره‌باغ   - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دفتر مطبوعاتی رئیس‌‌جمهور آذربایجان از گفتگوی تلفونی روسای جمهور روسیه و آذربایجان برای اولین بار پس از آغاز درگیری های قره باغ خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک، الهام علی‌اف و ولادیمیر پوتین، روسای جمهوری آذربایجان و روسیه، امروز چهارشنبه طی یک مکالمه تلفونی، درباره وضعیت فعلی در خط تماس منطقه درگیری قره باغ کوهستانی صحبت کردند، این نخستین گفتگو بین رهبران دو کشور از زمان آغاز جنگ در منطقه است.

این تماس تلفونی به ابتکار باکو صورت گرفته است.

دفتر مطبوعاتی رئیس‌جمهور آذربایجان اعلام کرد: «الهام علی ‌اف امروز با با ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود تماس تلفونی گرفت. رئیس‌جمهور آذربایجان،  تولد رئیس‌جمهور روسیه را به وی تبریک گفته و برای وی، سلامتی و موفقیت‌های جدید در عرصه فعالیت دولتی در جهت توسعه و شکوفایی هر چه بیشتر روسیه آرزو کرد. ولادیمیر پوتین نیز از رئیس‌جمهور آذربایجان برای توجه و تبریک وی تشکر کرد».

در جریان این مکالمه تلفونی، روسای جمهور دو کشور درباره وخامت اوضاع کنونی در منطقه قره باغ و درگیری‌های نظامی بین ارمنستان و آذربایجان گفتگو کردند.

الهام علی‌اف و ولادیمیر پوتین در خصوص چشم انداز روابط دوجانبه آذربایجان و روسیه نیز تبادل نظر کردند.

روز یک‌شنبه 27 سپتمبر و به دنبال بالا گرفتن تنش‌ها در منطقه قره‌باغ کوهستانی کشور‌های آذربایجان و ارمنستان از اعمال حکومت نظامی در بخش‌هایی از کشور‌های خود خبر دادند.

ارمنستان گفته است آذربایجان یک حمله هوایی و نیز یک حمله توپخانه‌ای به منطقه مورد اختلاف قره‌باغ کوهستانی به انجام رسانده است؛ اما آذربایجان معتقد است این حمله در پاسخ به گلوله باران ارمنستان بوده است.

اختلاف دو کشور برسر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ است. ارمنستان و جمهوری آذربایجان چهار دهه است که بر سر مالکیت منطقه قره باغ مناقشه دارند که اخیرا این مناقشه به درگیری‌های نظامی بین دو کشور ختم شده است.

در جریان درگیری‌های مسلحانه از سال 1992 تا 1994، آذربایجان کنترل منطقه قره‌باغ و مناطق اطراف آن را از دست داد. از سال 1992 مذاکراتی برای دستیابی به راه ‌حل صلح‌آمیز درباره این درگیری تحت چارچوب گروه مینسک با ریاست مشترک روسیه، سازمان ملل و فرانسه آغاز شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала