پارلمان قرقیزستان پروسه استیضاح رئيس جمهور جینبکف را آغاز کرد

© REUTERS / Pool/Vyacheslav Oseledkoپارلمان قرقیزستان پروسه استیضاح رئيس جمهور جینبکف را آغاز کرد
پارلمان قرقیزستان پروسه استیضاح رئيس جمهور جینبکف را آغاز کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اعضای پارلمان قرقیزستان پروسه استیضاح سورنبای جینبکف، رئیس جمهور این کشور را آغاز کرده اند.

به گزارش اسپوتنیک، کانیبیک ایمان‌علییف، عضو پارلمان قرقیزستان از حزب اتا میکن گفته است: "برخی از اعضای پارلمان سند استیضاح را امضا کرده اند. این یک پروسه بسیار دشوار است، اما می‌توان گفت که پروسه آغاز شده است".

براساس قانون، تصمیم پارلمان مبنی بر وارد کردن اتهام علیه رئيس جمهور برای برکناری وی از قدرت باید به ابتکار حداقل یک سوم اعضای پارلمان و رای مثبت اکثریت نمایندگان اتخاذ شود. همچنان برای این کار، نظر کمیسیون ویژه ساخته‌شده توسط پارلمان لازم است. سپس برکناری رئيس جمهور از قدرت باید با رای مثبت دو سوم اعضای پارلمان در مدت سه ماه پس از وارد کردن اتهام علیه رئيس جمهور، انجام شود. اگر در این مدت، تصمیم اتخاذ نشود، اتهام منتفی می‌شود.

اعتراضات در قرقیزستان؛ بیش از 200 نفر روانه شفاخانه شدند  - اسپوتنیک افغانستان
اعتراضات در قرقیزستان؛ بیش از 200 نفر روانه شفاخانه شدند

اعضای پارلمان قرقیزستان شام روز چهارشنبه گرد هم جمع شده و جلسه برگزار کردند. مکان جلسه اعضای پارلمان افشا نشد تا تحت فشار معترضان قرار نگیرند.

درگیری‌ها میان معترضان و پولیس از ۵ اکتبر در مرکز بیشکک آغاز شد. نیروهای امنیتی از نارنجک‌های فلش بنگ و گاز اشک‌آور استفاده کردند و همچنین از موترهای آب کمک گرفتند.

وزارت امور داخله جمهوری قرقیزستان تأکید کرد که تصمیم به پراکنده‌کردن تجمع به دلیل اقدامات تهاجمی معترضان گرفته شده است.

در جریان درگیری‌ها دو افسر پولیس زخمی شدند. در میان معترضان نیز ۱۶ نفر زخمی شده اند. به گزارش اسپوتنیک قرقیزستان، یکی از رهبران حزب آتا مکن و ژانار آکایف، عضو پارلمان این کشور از ناحیه پا زخمی شده اند.

به تاریخ ۴ اکتوبر انتخابات پارلمانی در قرقیزستان برگزار شد. میزان مشارکت ۵۶.۵ درصد بود. براساس نتایج اولیه، چهار حزب به پارلمان می‌روند: "بیریمدیک" طرفدار دولت با ۲۴,۵۲ درصد آرا و "مکنیم قرقیزستان" با ۲۳,۸۹ درصد، "قرقیزستان میانه رو" با ۸,۷۳ و بوتون قرقیزستان با ۷,۱۱ درصد مجوز ورود به پارلمان را دریافت کردند.

طرفداران احزابی که از آستانه ۷ درصد عبور نکردند، تخلفات انتخاباتی زیادی را گزارش کردند.

سورنبای جینبکف، رئیس جمهور قرقیزستان اعتراف کرده است که خرید رای یکی از مشکلات در جریان رای‌دهی بوده است.

در نتیجه این بی‌نظمی‌ها، کوباتبک بورونوف، نخست‌وزیر قرقیزستان از مقامش استعفا داد. بر اساس گزارش‌ها، رئیس جمهور جینبکف در بشکیک است و "وضعیت را کنترول می‌کند". وی چندین بار مخالفین را به مذاکره فرا خوانده، اما تا هنوز هیچ اطلاعی مبنی بر برگزاری مذاکرات نشر نشده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала