اولین بار جایزه نوبل شیمی به دو دانشمند زن اهدا شد

© Depositphotos.com / Venommax8.gmail.com اولین بار جایزه نوبل علم شیمی به دو دانشمند زن اهدا شد
 اولین بار جایزه نوبل علم شیمی به دو دانشمند زن اهدا شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جایزۀ نوبل 2020 در بخش علم شیمی اولین بار به دو زن، امانویل شارپنتییه و جنیفر داودنا به خاطر اختراع روش بازنویسی کدهای ژنتیکی زیر نام قیچی ژنتیکی، برای درمان سرطان ارثی، تعلق گرفت.

به گزارش اسپوتنیک، دانشگاه سلطنتی علوم سویدن امروز چهارشنبه، 07 اُکتوبر اعلام کرد که جایزه نوبل علم شیمی امسال به دو دانشمند به این دو دانشمند تعلق گرفته‌است. این دو دانشمند ششمین و هفتمین زنانی اند که از شروع اعطای جوایز نوبل تا حالا جایزه نوبل علم شیمی را به دست آورده اند.

کمیته نوبل گفته است که این دو دانشمند در مورد «توسعه روشی برای ویرایش یا مهندسی ژنوم» تحقیق کرده اند. شارپنتییه فرانسوی و داودنای امریکایی در سال 2012 شیوه ویرایش ژنوم موسوم به کریسپر (CRISPR ) را کشف کردند.

کمیته جوایز نوبل گفته است که کشف این دو دانشمند پیشرفتی است که علوم زیستی را وارد یک عصر جدید می‌کند.

کریسپر یک ابزار مالکولی است که به دانشمندان امکان تغییرات نهایت دقیق در مشخصات ژنتیکی ارگانیسم زنده را می‌دهد.

کمیته نوبل اعلام کرده است که «جایزه امسال نوبل علم شیمی در مورد بازنویسی کد زندگی (دی ان ای) است. ابزاری که این دانشمندان توسعه داده اند، می‌تواند برای تغییر بسیار دقیق مشخصات ژنتیکی (دی ان ای) حیوانات، گیاهان و مایکروارگانیسم‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

 جایزه نوبل فیزیک به پژوهشگران سیاه چاله ها رسید - اسپوتنیک افغانستان
 جایزه نوبل فیزیک به پژوهشگران سیاه چاله ها رسید

شارپنتییه، رئیس شعبه تحقیقات علمی پاتوژن‌ها در انستیتوت ماکس پلانک در آلمان است. داودنا هم به عنوان استاد در دانشگاه کالیفرنیا کار می‌کند.

این جایزه ارزشمند حاوی یک مدال طلا و 10 میلیون کرون سویدنی (حدود 1.1 میلیون دالر امریکایی) است.

پیش از این نامه های برندگان در رشته فیزیولوژی و پزشکی در استکهلم اعلام شده بود. فردا برندگان جایزه نوبل عام شیمی مشخص خواهد شد. برنده جایزه ادبیات روز پنجشنبه، جایزه صلح در روز جمعه و جایزه یادبود آلفرد نوبل در اقتصاد که توسط بانک دولتی سویدن در سال 1969 تاسیس شد، دوشنبه 12 اکتوبر اعلام می شود.  

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала