خروج امریکایی‌ها از افغانستان؛ پایگاه‌ها را تخریب می‌کنیم و به افغان‌ها نمی‌دهیم

© AFP 2023 / Brendan SMIALOWSKIخروج امریکایی‌ها از افغانستان؛ پایگاه‌ها را تخریب می‌کنیم اما به افغان‌ها نمی‌دهیم
خروج امریکایی‌ها از افغانستان؛ پایگاه‌ها را تخریب می‌کنیم اما به افغان‌ها نمی‌دهیم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نیویورک تایمز به نقل از یک دیپلمات امریکایی نوشت: امریکا تخریب پایگاه‌های کوچک و بزرگ نظامی خود را در سراسر افغانستان آغاز کرده و قرار است تا پایان سال جاری میلادی، ۴۰۰ پایگاه نظامی خود را در این کشور، تخریب کند.

این در حالی است که مقامات کاخ سفید هنوز در مورد سرنوشت پنج پایگاه نظامی بزرگ امریکا در افغانستان تصمیمی نگرفته‌اند. بهانه امریکایی‌ها در تخریب پایگاه‌های خود، این است که کابل نمی‌تواند آنها را تحت کنترول خود داشته باشد. برای این پایگاه‌ها، میلیاردها دالر هزینه شده است. اما از سوی دیگر دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا در یک توییت تازه بیان کرد که تا پایان سال روان میلادی تمام نیروهایش را از افغانستان بیرون خواهند کرد.
دولت وزیری سخنگوی پیشین وزارت دفاع در این مورد چنین می‌گوید: زمانیکه امریکایی‌ها از افغانستان بیرون می‌شوند باید به ترتیب بیرون شوند و در این کار عجله نکنند، تمام امکانات که وزارت دفاع افغانستان نیاز دارد باید آنرا تکمیل کنند، در پهلوی آن زمانیکه قوت‌های امریکایی‌ها از افغانستان بیرون می‌شوند در صورت که وسایل نظامی شان را برای نیرو های امنیتی افغان بگذارند بسیار کار خوب می‌شود مگر قبلا در زمانیکه نیروهای امریکایی در انتقال مسوولیت‌های امنیتی امریکایی‌ها نیروهای خود را بیرون کردند این‌ها وسایل نظامی خود را به ارودی افغانستان تسلیم نکردند و با خود بردند و آنها دلیل اینکه چرا این وسایل را انتقال می‌دهند نیز گفتند که در تشکیل اردوی افغانستان این وسایل نظامی وجود ندارد و اردوی افغانستان را مطابق تشکیل کمک می‌کنیم، اما حالا این کمپ‌ها را که تسلیم می‌کنند تنها همان اتاق‌های خالی است وسایل نظامی خود را می‌برند.

آغاز ویران کردن ۴۰۰ پایگاه نظامی امریکایی در افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان
آغاز ویران کردن ۴۰۰ پایگاه نظامی امریکایی در افغانستان 

اگر این وسایل را برای اردوی افغانستان تسلیم کنند کار بسیار خوب می‌شود بخاطر اینکه در جنگ‌ها اردوی افغانستان می‌تواند از آن استفاده کند در غیر آن شما ببیند که اردوی افغانستان بسیار ضرورت دارد و احتیاج به سلاح های توپچی سلاح های زرهی دار و به وسایل استخاراتی انجینیری و خصوصا در قواه هوایی اگر این‌ها این وسایل را بدهند اردوی افغانستان به پای ایستاده می‌شوند.
در این مورد هیچ توافق صورت نگرفته اما در انتقال مسوولیت‌های امنیتی توافق شده بود که زمانی این‌ها خارج می‌شوند باید اردوی افغانستان را تجهیز و مسلح کنند اما این کار نیز صورت نگرفت و قواه هوایی و توپچی ما به پای ایستاد نشد اما به هر شکل که می‌شود باید اردوی افغانستان به پای ایستاده شود قهرمانی نیروهای امنیتی ما است که به قیمت جان و سر خود جنگ می‌کنند اما در غیر آن این وسایل و سلاح‌های که ضرور است در دسترس نیرو های اردو نیست.
مثلا در قواه هوایی شما ببینید ما یک طیاره شکاری یا شکاری بمبارد را نداریم و یا هم طیاره‌های که مافوق سرعت باشند را نداریم تنها هلیکوپتر و طیاره‌های A29  را داریم که این تکتیکیل استند ما طیاره های را نداریم که در ساحه اوپراتیفی از آن استفاده کنیم.
طیاره‌های ما همان طیاره‌های سابق است و ما به طور کامل به پای ایستاده نشده و وسایط ثقیل نداریم.
موضوع روسیه با امریکا کاملن تفاوت می‌کند، و اصلن قابل مقایسه نیست آنها آنقدر وسایط و سلاح‌ها را در اختیار افغان‌ها قرار داده بودند که اگر چپاول نمی‌شد برای پانزده سال کفایت می‌کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала