اعلام آمادگی وزارت صحت افغانستان برای مقابله با موج دوم کرونا

© Photo / K Pاعلام آمادگی وزارت صحت افغانستان برای مقابله با موج دوم کرونا
اعلام آمادگی وزارت صحت افغانستان برای مقابله با موج دوم کرونا  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید که آمادگی برای مقابله با موج دوم ویروس کرونا گرفته شده است و خطر آن دور از امکان نیست.

اکمل سمسور، سخنگوی وزارت صحت عامه در گفتگو با اسپوتنیک افغانستان گفت که وزارت صحت عامه برای مقابله با موج دوم ویروس کرونا آمادگی گرفته است و خطر موج دوم ویروس کرونا دور از امکان نیست.
وی می‌گوید که آمادگی‌هایی گرفته شده این وزارت در پنج بخش است:

بخش اول: آگاهی عامه، تاکید بیشتر ما روی استفاده از ماسک است. کسانی که به ویروس مبتلا شده بودند و فعلا صحت‌یاب شده اند برای آن‌ها پیام‌های خواهیم داشت. کسانی که به ویروس آلوده شده اند و در قرنطینه خانگی قرار دارند برای آن‌ها پیام خواهیم داشت. همین‌طور در بخش بالا بردن میزان معافیت بدن نیز پیام‌های آگاهی‌دهی خواهیم داشت.

بخش دوم: آمادگی ما مربوط تمام شفاخانه‌های کووید-19 در 34 ولایت افغانستان است. تمام شفاخانه‌ها بررسی می‌شوند تا نقاط ضعف معلوم شود و در صورتی که مریضان کرونا بیشتر شوند به مشکل دچار نشویم. همین طور در کابل که قبلا سه شفاخانه کووید-19 داشتیم و حالا به 17 شفاخانه رسیده است ارزیابی می‌شوند.

بخش سوم: آمادگی ما مربوط بیماران است که در قرنطینه خانگی به سر می‌برند و در موج اول کرونا رسیدگی بهتر از این بیماران صورت نگرفت. این بار قرار است هفته یک بار یک داکتر یا قابله از بیماران خانگی مراقبت کنند.

بخش چهارم: کار ما تقویت سیستم «سروی‌بلانس» است تا تمام تماس‌ها ثبت و ردیابی شود و همچنان بخش پنجم کار لابراتوارها است. قرار است ظرفیت لابراتوار‌ها بلند برده شود و فعلا ظرفیت آزمایش سه‌هزار تست را در یک روز داریم و قرار است در ده ولایت دیگر لابراتوار‌ها فعال شود و ظرفیت به دو چند برسد.

آقای سمسور گفت: در کنار این، برنامه‌های روی دست است که این بار مشکل کمبود اکسیجن را نداشته باشیم و با شرکت‌های خصوصی در این بخش قرارداد‌هایی داشته‌ایم.

وی می‌گوید که قرار است 3 شفاخانه در کابل و 8 شفاخانه در ولایت‌های مختلف دستگاه کلان تولید اکسیجن نصب شود. «فعلا وضعیت ما خوب است و آمار خیلی بلند نرفته؛ اما ولایات هم‌مرز با ایران آمار نسبتا بلند رفته است».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала