بشار اسد در مصاحبه با اسپوتنیک: جنگ در سوریه هنوز تمام نشده است

© AFP 2023 / Joseph Eidبشار اسد در مصاحبه با اسپوتنیک: جنگ در سوریه هنوز تمام نشده است
بشار اسد در مصاحبه با اسپوتنیک: جنگ در سوریه هنوز تمام نشده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در مصاحبه با آژانس خبری اسپوتنیک درمورد وضعیت جاری در جمهوری عربی سوریه توضیحات داده است.

بشار اسد: ترور یک روش کار امریکایی است، نوع عمل آنها است، آنها در طول چندین دهه مرتباً این کار را انجام می‌دهند. همه جا، در هر گوشه دنیا. در اینجا هیچ چیز جدیدی وجود ندارد. بنابراین باید در نظر داشت که چنین برنامه‌هایی به دلایل مختلف همیشه وجود داشته اند. و ما باید از امریکایی‌ها انتظار چنین چیزی را در زمینه درگیری در سوریه داشته باشیم. آنها سرزمین ما را اشغال کردند، آنها از تروریست ها حمایت می‌کنند. انتظار این می‌رفت. حتی اگر چنین اطلاعاتی نداریم، باید بدیهی باشد. چطور میتوان مانع آن شد؟ این مربوط به مورد یا برنامه خاصی در رابطه با این یا آن شخص یا رئیس جمهور نیست، بلکه مربوط به یک خط رفتاری است. اگر توازنی در روابط بین‌الملل وجود نداشته باشد که در آن ایالات متحده نتواند از مسئولیت جنایات خود فرار کند، هیچ چیز مانع انجام چنین اقدامات وحشیانه ایالات متحده نخواهد شد. در غیر این صورت، چنین رفتاری باعث تولید هر چه بیشتر جنایات جدید در مناطق مختلف می‌شود و هیچ چیز مانع آنها نخواهد شد.

اسپوتنیک: آیا در سال ۲۰۲۱ بار دیگر به عنوان رئیس جمهور کاندید خواهید شد؟

بشار اسد: صحبت در مورد آن خیلی زود است، هنوز چندین ماه دیگر در پیش است. من می‌توانم در اوایل سال آینده در مورد این موضوع تصمیم بگیرم.

اسپوتنیک: آیا شخصاً دوست دارید با واکسین روسی واکسینه شوید؟

بشار اسد: البته در شرایط فعلی، همه دوست دارند در برابر این ویروس خطرناک واکسینه شوند. تا آنجا که من می‌فهمم، این واکسین هنوز در بازارهای بین‌المللی موجود نیست، اما ما می‌خواهیم با مقامات روسی در مورد امکان ورود آن به سوریه بحث کنیم. این خیلی مهم است.

اسپوتنیک: بلی، روسیه قبلاً اعلام کرده است که این واکسین ممکن است در دسترس شرکای بین‌المللی ما قرار گیرد ...

بشار اسد: گفته شد که ممکن است در ماه نوامبر در دسترس قرار بگیرد.

اسپوتنیک: آیا شما خواهان عرضه واکسین روسی خواهید شد؟

 بشار اسد: قطعاً بلی. این اکنون لازم است.

اسپوتنیک: در چه تعدادی؟

 بشار اسد: این امر به میزان واکسین موجود بستگی دارد. ما همچنین باید در مورد میزان نیاز خود با مقامات صحی سوریه گفتگو کنیم.

اسپوتنیک: یعنی شما می‌خواهید مذاکرات مفصلی را با مقامات روسی انجام دهید؟

 بشار اسد: البته. حتما. همه در سوریه به واکسین روسی و زمان در دسترس بودن آن علاقه‌مند هستند.

اسپوتنیک: آیا هنوز درخواستی برای تغییر قانون اساسی در جامعه در شرایط شیوع بیماری همه‌گیر ویروس کرونا وجود دارد؟ زیرا پاندمی الگوی جدیدی را در جهان و البته در حوزه سیاست ایجاد کرده است. این مشکلات و اوضاع مذاکرات در ژنو تردیدهایی را درباره ضرورت تغییرات قانون اساسی ایجاد کرده است. چه فکری در این باره دارید؟

بشار اسد: نخیر، هیچ ارتباطی بین ویروس کرونا و قانون اساسی وجود ندارد. ما قانون اساسی را در سال ۲۰۲۱ تغییر دادیم و اکنون در مذاکرات در ژنو در مورد آن بحث می‌کنیم. ما حدود یک ماه پیش یک دور گفتگو داشتیم. به دلیل پاندمی، گفتگوها به تعویق افتادند اما متوقف نشدند.

از این گذشته، مذاکرات ژنو یک بازی سیاسی است، آن چیزی نیست که جامعه سوریه روی آن متمرکز شده باشد. سوری‌ها به قانون اساسی فکر نمی‌کنند، هیچ کس در مورد آن صحبت نمی‌کند. آنها به اصلاحاتی که باید انجام دهیم و سیاستی که باید برای تأمین نیازهای آنها تغییر دهیم اهمیت می‌دهند. این همان چیزی است که ما اکنون در مورد آن بحث می‌کنیم ، آنچه نگران آن هستیم و دولت تلاش‌های خود را به آن معطوف می‌کند.

اسپوتنیک: یعنی شما می‌خواهید بگویید که گفتگوها در ژنو باید ادامه یابد، موضوع قانون اساسی در دستور کار است و چه چیزهایی بیشتر مورد بحث خواهند بود؟

بشار اسد: بلی، البته. ما آنرا شروع کردیم و طی چند هفته آینده ادامه خواهیم داد.

اسپوتنیک: آیا سوریه علیه کلاه سفیدها شکایت خواهد کرد؟ به نظر شما آیا باید تحقیقات بین‌المللی درباره فعالیت آنها انجام شود؟ و شاید تحت نظارت سازمان ملل متحد؟
بشار اسد: وقتی جرمی اتفاق می‌افتد ، چاقو یا سلاح دیگری مورد محاکمه قرار نمی گیرد، بلکه جنایتکار محاکمه می‌شود. در این حالت ،"کلاه سفیدها " فقط ابزار، وسیله و سلاحی هستند که تروریزم از آنها استفاده کرده اند . آنها توسط مقامات انگلیس، با حمایت ایالات متحده و البته فرانسه و سایر کشورهای غربی ایجاد شده اند و ترکیه مستقیماً از آنها استفاده می‌کند. این رژیم‌ها والدین واقعی کلاه سفیدها هستند و بنابراین قبل از هرکس دیگر از جمله خود کلاه سفیدها  آنها باید پاسخگو باشند. حال سوال این است: آیا در حقوق بین‌الملل ابزاری برای انجام این کار وجود دارد؟ نه، وجود ندارد. در غیر این صورت، ایالات متحده با وجود جنایات خود، مثلاً در عراق، یمن و جاهای دیگر، از مجازات در امان نمی‌ماند. نه تنها ایالات متحده امریکا بلکه همچنین فرانسه، انگلیس و سایر کشورها از جمله ایالات متحده در سوریه. اما همانطور که گفتم، هیچ نهادی وجود ندارد که قوانین مربوطه را اجرا کند. بنابراین، نه، ما باید بیشتر بر روی گناهکاران، گناهکاران واقعی و رهبران واقعی تمرکز کنیم و اینها کشورهای غربی و دست نشانده‌های آنها در منطقه هستند.
 اسپوتنیک: اما شاید  لازم باشد اقدامات مشخصی در رابطه با کلاه سفیدها انجام شود؟ آخر آنها هنوز به فعالیت خود ادامه می‌دهند؟
بشار اسد: بلی، البته آنها مجرم هستند. من در مورد چیز دیگری صحبت نمی‌کنم .آنها قبل از تبدیل شدن به "کلاه سفیدها "، "النصره" بودند. فلم‌ها و عکس‌هایی از این جنایتکاران وجود دارد. آنها باید در سوریه محاکمه شوند. اما وقتی از کلاه سفیدها به عنوان یک سازمان صحبت می‌کنید، این سازمان در غرب ایجاد شده است. افراد موجود در این سازمان جنایتکار هستند اما کلاه سفیدها یک نهاد غربی و یک سازمان تروریستی افراطی ایجاد شده بر اساس النصره هستند.

اسپوتنیک: شما می‌گویید حضور ارتش امریکا و ترکیه در سوریه غیرقانونی است. برای پایان دادن به آن چه خواهید کرد؟
بشار اسد: این اشغال است و در این شرایط، ما باید دو کار انجام شود. اولاً: لازم است  از بهانه ای خلاص شویم که آنها برای اشغال استفاده می‌کنند، یعنی تروریست‌ها و در این حالت داعش. بیشتر جهانیان می‌دانند که داعش توسط امریکایی‌ها ایجاد شده و توسط آنها پشتیبانی می‌شود و آنها مانند هر نیروی دیگر امریکایی به آنها وظایفی می‌دهند. ما باید از این بهانه خلاص شویم و  بنابراین نابودی تروریست‌ها در سوریه اولویت اصلی ما است. اگر بعد از این امریکایی‌ها و ترک‌ها سوریه  را ترک نکنند، مقاومت مردم به طور قانونمند و طبیعی آغاز می‌شود. این تنها راه است. از آنجا که این قانون وجود ندارد، بحث‌ها یا قوانین بین‌المللی آنها را مجبور به خروج از سوریه نخواهد کرد. هیچ راهی غیر از مقاومت وجود ندارد و این همان چیزی است که در عراق اتفاق افتاده است. چه عاملی باعث خروج امریکایی‌ها از این کشور در سال ۲۰۰۷ شد؟ این نتیجه مقاومت مردم عراق بود.
اسپوتنیک: نظر شما در مورد توافق بین کردها و امریکا در مورد استخراج نفت چیست؟ آیا در این رابطه تدبیری را اتخاذ خواهید کرد؟
بشار اسد: این یک سرقت است و تنها راه جلوگیری از آن آزادسازی مناطق ما است. اگر این کار انجام نشود، هیچ اقدامی نمی‌تواند آنها را متوقف کند، زیرا آنها دزد هستند. نمی‌توانید یک سارق را متوقف کنید تا زمانی که او را به زندان بیندازید یا به نوعی او را مهار کنید و او را از منطقه ای که می‌تواند در آنجا سرقت کند، خارج سازید. همین کار را باید با این سارقان انجام داد. آنها باید از منطقه بیرون رانده شوند، این تنها راه است و دولت سوریه باید همه مناطق سوریه را کنترول کند تا وضعیت به حالت عادی برگردد.
اسپوتنیک: وضعیت ادلب را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ سوریه چگونه می‌خواهد مشکل بیرون راندن تروریست‌ها از آنجا را حل کند؟ طبق برآورد شما اکنون تعداد آنها چند است؟
بشار اسد: از سال ۲۰۱۳، ما روش خاصی را مثلاً بگوییم  در رابطه با مناطقی که تروریست‌ها بیشتر جمعیت غیرنظامی یا شهرها را کنترل می‌کنند ، اتخاذ کرده ایم. ما به آنها این فرصت را می‌دهیم که در ازای عفو خود از دولت اسلحه خود را زمین بگذارند. این در بسیاری از مناطق سوریه کارساز بوده است. اما اگر آنها به دنبال سازش نباشند، ما مجبور هستیم که مسئله را با روش نظامی حل کنیم، اتفاقی که در همه مناطقی که از سال ۲۰۱۳ آزاد کرده ایم اتفاق افتاده است. این روش برای مناطقی که آشتی ملی در آنها اتفاق افتاده است و مبارزان سوری بوده اند قابل استفاده است. با این حال، ادلب یک مورد متفاوت است: اکثر تروریست‌های خارجی در سوریه در آنجاست که متمرکز شده اند و  بنابراین آنها یا باید به ترکیه بروند چون از آنجا یا از طریق خاک آن به سوریه آمده اند یا به کشورهای خود باز گردند ، یا در سوریه بمیرند.
اسپوتنیک: منظور بازگشت به اروپا است؟
 بشار اسد: عمدتا به اروپا. برخی از آنها از روسیه، از کشورهای عربی  و از بسیاری از کشورهای جهان آمده اند. همه این جهادی‌ها می‌خواستند برای جنگ در سوریه بیایند.

اسپوتنیک: اکنون این منطقه اینطور بگوییم که، تحت نظارت و تحت شرایط عملیات مشترک روس‌ها، ترک‌ها و گاهی امریکایی ها قرار دارد. به نظر شما این همکاری موثر است؟ چگونه می‌توان از این تجربه در آینده استفاده کرد؟
بشار اسد: نخیر، من این همکاری را به یک دلیل ساده موثر نمی‌دانم: چرا که، اگر موثر بود مجبور نبودیم اخیراً در بسیاری از مناطق حلب و ادلب درگیری را آغاز کنیم، زیرا رژیم ترکیه باید تروریست‌ها را متقاعد می‌کرد منطقه را ترک کنند و به ارتش سوریه، دولت و نهادهای سوریه توانایی در کنترول آن را می‌داد، اما این کار را نکردند.
آنها هر بار همان تعهدی را می‌پذیرند، اما به هیچ یک از وعده‌ها یا تعهدات خود عمل نکرده اند. بنابراین، من نمی‌گویم که این همکاری موثر بوده است. اما می‌بینیم آنها هنوز فرصتی برای تحت فشار قرار دادن تروریست‌ها برای خروج از شمال بزرگراه M4 در ادلب دارند. این آخرین تعهد آنها در توافق با طرف روسی است، اما آنها هرگز آن را انجام ندادند. صبر می‌کنیم تا ببینیم چه می‌شود.
اسپوتنیک: آیا احتمال مذاکره با اسرائیل را از نظر پایان دادن به درگیری‌ها محتمل می‌دانید؟ و آیا ممکن است در آینده همانند برخی از کشورهای عربی که روابط دیپلماتیک با اسرائیل برقرار کردند، سوریه نیز روابط با این کشور برقرار کند؟
بشار اسد: از آغاز مذاکرات صلح در دهه نود، یعنی تقریباً سه دهه پیش، وقتی گفتیم صلح برای سوریه مربوط به حقوق ما است، موضع ما در این مورد روشن بوده است.
حق ما سرزمین ماست. ما فقط در صورت بازگشت سرزمین خود به اسرائیل می‌توانیم روابط عادی داشته باشیم. همه چیز بسیار ساده است. این امر زمانی امکان پذیر خواهد بود که اسرائیل برای آن آماده باشد، اما آماده نیست.
اسرائیل هرگز آماده نبود! ما هرگز مقام رسمی در رژیم اسرائیل را ندیده ایم كه حتی یک قدم به سمت صلح بردارد. بنابراین از لحاظ نظری بلی، اما عملا هنوز اینگونه نیست.
اسپوتنیک: به نظر من رسید که اخبار مربوط به عادی سازی روابط بین دیگر کشورهای عربی و اسرائیل انگیزه ای برای شروع مذاکرات در این زمینه بین سوریه و اسرائیل می‌شود. اما، تا آنجا که من فهمیدم، چنین مذاکراتی وجود ندارد؟
بشار اسد: نه، مطلقا هیچ مذاکره ای نیست، مطلقا هیچ چیزی.
اسپوتنیک: شما قبلاً به تقویت نیروهای نظامی خود اشاره کرده اید. آیا موانعی برای این کار وجود دارد؟
بشار اسد: وقتی شما در مورد پروژه های بزرگ صحبت می‌کنید، همیشه موانعی دارید. اما می‌توانید بر آنها غلبه کنید. هیچ چیزی غیر ممکن نیست. گاهی اوقات می‌تواند موانع مالی باشد، گاهی اوقات می‌تواند در مورد اولویت‌ها باشد، گاهی اوقات در مورد وضعیت زمین است. این تنها مانع است. در غیر این صورت، نه، هیچ مانعی نداریم. ما در این مسیر رو به جلو هستیم اما زمان‌بر است. این مسئله زمان است، دیگر جز این هیچ.
اسپوتنیک: برخی از بازیگران بین‌المللی می‌گویند که برای بسیاری از دولت‌های غربی و احتمالاً مشاغل، خروج ایران از سوریه پیش شرط بهبود اقتصادی این کشور و همکاری با دولت سوریه است. آیا سوریه با این امر موافقت خواهد کرد؟ آیا دمشق از ایران می‌خواهد تا این کشور را ترک کند و اگر چنین است، چه زمانی؟
بشار اسد: اولاً، ما نیروهای ایرانی نداریم و این کاملاً واضح است. آنها از سوریه حمایت می‌کنند، کارشناسان و مستشاران نظامی می‌فرستند که با نیروهای ما در زمین کار می‌کنند و در ارتش سوریه هستند. اما بیایید به یک مثال خاص نگاهی بیندازیم! حدود یک سال پیش، امریکایی‌ها به روس‌ها گفتند، که ایرانیان را متقاعد کنند تا ۸۰ کیلومتر از مرز با بلندی‌های جولان، که توسط اسرائیلی‌ها اشغال شده است، فاصله بگیرند. علیرغم این واقعیت که هیچ سرباز ایرانی در آنجا وجود نداشت، ایرانی‌ها خود را بسیار انعطاف پذیر نشان دادند، آنها گفتند: "بسیار خوب، هیچ کارمند ایرانی در جنوب این خط وجود نخواهد داشت."
امریکایی‌ها گفتند که در صورت توافق در این زمینه، آنها شروع به عقب نشینی از قسمت شرقی اشغال شده سوریه در مرز با عراق، به نام "التنف" می‌کنند. اما هیچ اتفاقی نیفتاد، امریکایی‌ها آنجا را ترک نکردند. بنابراین مسئله ایران بهانه ای برای اشغال سرزمین سوریه و حمایت از تروریست‌ها است و به عنوان ماسکی برای پوشاندن اهداف واقعی آنها استفاده می‌شود.
تنها راهی که آنها آنچه را که می‌گویند انجام می‌دهند این است که سوریه به یک کشور دست نشانده از ایالات متحده تبدیل شود. این همان چیزی است که آنها می‌خواهند و دیگر هیچ. هر چیز دیگری که آنها درباره آن صحبت می‌کنند دروغ و اتهامات ساختگی است. بنابراین، فکر نمی‌کنم هیچ راه حل واقعی برای مسئله امریکایی‌ها وجود داشته باشد تا زمانی که آنها بخواهند رفتار خود را تغییر دهند.
اسپوتنیک: و آخرین سوال. آیا چیزی هست که به آن افتخار کنید؟ و از آنچه انجام داده اید یا انجام نداده اید پشیمان هستید؟
بشار اسد: در طول جنگ؟
اسپوتنیک: در زمان تصدی ریاست جمهوری.
بشار اسد: در اینجا شما باید تفاوت سیاست و اجرای آن را ببینید. از نظر سیاسی، ما از ابتدا گفتیم که قرار است به حرف مردم سوریه گوش دهیم، بنابراین در سال ۲۰۱۲ قانون اساسی را اصلاح کردیم.
ما گفتیم که ما می‌خواهیم با تروریست‌ها بجنگیم و پس از ده سال به این کار ادامه خواهیم داد. ما گفتیم که ما باید استقلال خود - استقلال ملی را حفظ کنیم و این همان چیزی است که برای آن می‌جنگیم و باید با دوستان خود اتحاد ایجاد کنیم. در مورد این سیاست، فکر می کنم حق با ما بود. وقتی صحبت از بی‌اعتمادی به غرب می‌شود، در بسیاری از جبهه‌ها حق با ما بوده است.
در مورد اجرای سیاست، ما در مورد تاکتیک‌ها صحبت می‌کنیم، درباره بسیاری از مواردی که می‌توانیم بگوییم اشتباه بوده اند. به عنوان مثال، آیا تلاش برای سازش صحیح بود؟ من این را می‌گویم زیرا در تعدادی از مناطق افرادی که بخشوده شدند طبق قانون شروع به زندگی نکردند. بنابراین ممکن است بگویید اشتباه بود، اما در واقع آشتی گام بسیار مهمی بود. فکر نمی کنم از نظر سیاسی اشتباه کرده باشیم و در زمینه اجرا، اشتباهات بسیاری در همه جا وجود دارد، گاهی اوقات هر روز!

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала