نمایش آثار تاریخی افغانستان در موزیم مسکو

© Sputnik / Evgeny Biyatov /  مراجعه به بانک تصاویر تارای سفید " بوریاتیا - قرت نزدهم" در نمایشگاه موزیم شرق در مسکو.
 تارای سفید  بوریاتیا - قرت نزدهم در نمایشگاه موزیم شرق در مسکو. - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
آثار بی‌نظیر تاریخی افغانستان در موزیم دولتی هنرهای شرق روسیه در مسکو به نمایش گذاشته شده است.

به گزارش اسپوتینک، افغانستان. رو می نویسد که الکساندر یملیانوف، پژوهشگر روس، 100 قلم جواهرات بی‌نظیر افغانستان را جمع‌آوری کرده و به موزیم دولتی هنرهای شرقی در مسکو اهدا نموده است.

دفتر مطبوعاتی این موزیم گفته است که اقلام‌های اهدا شده شامل زیور آلات سر، وصله‌های روی لباس، گوشواره، دستبند، تعویذهای مختلف، سینه‌بند (تزیینات سینه) و گریوانا (تزیینات گردن) می باشد.

تسلیمی یک بودای دو هزار ساله به موزیم ملی توسط وزارت داخله - اسپوتنیک افغانستان
تسلیمی یک بودای دو هزار ساله به موزیم ملی توسط وزارت داخله

بیشترین تزئینات در نمایشگاه این موزیم، از ساحات کوهستانی و دوردست افغانستان است که در سال 2019 نشان داده شده است.

جواهرسازان افغانستان در آثار خود معمولاً از آلیاژ آلپاکا که متشکل از نیکل، زینک، مس و حلبی است استفاده می‌کردند و با ذوب آنها جواهرات و سکه‌های قدیمی بدست می‌آوردند. بیشتر این وسایل با شیشه‌های رنگی وصل و با موم تزئین شده اند.

اقلام اهدا شده توسط مردم مختلف افغانستان به این موزیم به طور خاص به‌گروه‌های جداگانه چون قبایل  نورستانی ها، دردوف‌ها، پاشان و کلاش ها از منطقه بت پرست کافرستان (قلمرو ولایت نورستان و مناطق مجاور آن) در مجموعه این موزیم مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

موزیم دولتی هنرهای شرق یکی از موزیم‌های مهم‌ هنری کشورهای شرقی است که در مسکو روسیه موقعیت دارد. در این موزیم، مجموعه بزرگی از هنرها و مجسمه های کشورهای چین، ایران، هند، جاپان، و قفقاز وجود دارد.

این موزیم به دستور دولتمردان اتحاد جماهیر شوروی در سال 1918 بنیان نهاده شد. در این موزیم اکنون بیش از صد و پنجاه هزار اثر هنری کشور های شرقی موجود است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала