زمین گرم‌ترین ماه را از زمان ثبت رکورد‌ها پشت سر گذاشت

© REUTERS / Pascal Rossignol زمین گرم‌ترین ماه را از زمان ثبت رکورد‌ها پشت سر گذاشت
 زمین گرم‌ترین ماه را از زمان ثبت رکورد‌ها پشت سر گذاشت  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سال جاری یکی از گرم‌ترین سال‌ها از زمان ثبت درجه حرارت است و سپتمبر سال جاری به گرم‌ترین سپتمبر تاریخ از زمان ثبت رکورد بدل شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فیز دات ارگ، به گفته محققان مرکز رصد تغییرات آب ‌و هوایی کوپرنیک، سپتمبر 2020 گرم‌ترین ماه سپتمبر کره زمین از زمان ثبت رکورد‌ها بوده است.

بنا به محاسبات مرکز رصد تغییرات آب و هوایی کوپرنیک، یک برنامه اقلیمی وابسته به اتحادیه اروپا،‌ دمای جهان در سپتمبر به طور متوسط 1.3 درجه سلسیوس بالاتر از سطح دما در دوران پیشاصنعتی بود.

دانشمندان از روند ریکاردی گرمایش در قطب جنوب خبر دادند - اسپوتنیک افغانستان
دانشمندان از روند ریکاردی گرمایش در قطب جنوب خبر دادند

این افزایش درجه حرارت فاصله اندکی با آستانه 1.5 درجه‌ای دارد که در توافق پاریس به آن اشاره شده،‌ هرچند این توافق اقلیمی از دولت‌ها خواسته است که افزایش دما را «تا حد خوبی زیر 2 درجه سلسیوس» نگه دارند.

کارشناسان و فعالان محیط زیست می‌گویند که افزایش دمایی معادل 1.5 درجه تمام تأثیرات ویرانگر تغییرات اقلیمی را به همراه خواهد آورد.

به طور کلی دمای هوا در سال‌های 2010 تا 2019 حدود 1.1 درجه سانتیگراد بالاتر از متوسط دمای ثبت‌شده در دوره پیشاصنعتی بود و این نشان می‌دهد که تا چه حد جهان در حال نزدیک شدن به حد گرمایش 1.5 درجه سانتیگرادی است که به گفته دانشمندان، سبب تأثیرات شگرفی خواهد شد.

در سال 2020 جاری موج‌های گرمایی در سه ماه جنوری، می و سپتمبر نیز بی‌سابقه بود.

آتش‌سوزی‌های گسترده در جنگل‌های آمازون، ایالت‌های غربی امریکا و دیگر نقاط جهان از تأثیر گرمایش زمین در سال جاری بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала