واکنش‌ها در افغانستان به درگذشت محمدرضا شجریان

CC BY 4.0 / IRNA / واکنش‌ها در افغانستان به درگذشت محمدرضا شجریان
واکنش‌ها در افغانستان به درگذشت محمدرضا شجریان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
استاد آواز ایران، روز گذشته در بیمارستان جم تهران دار فانی را وداع گفت.

به گزارش اسپوتنیک، محمدرضا شجریان پس از تحمل یک دوره طولانی بیماری سخت، روز گذشته (پنجشنبه، 8اکتوبر) در شفاخانه جم شهر تهران وفات کرد.
در همین حال شاعران، نویسنده‌گان، آوازخوانان و سیاسیون سرشناس در افغانستان به مرگ وی واکنش نشان داده اند.
ساعاتی پس از وفات شجریان، فرهاد دریا آوازخوان نامدار افغانستان در برگه فیسبوک چنین نوشته است: "شجریان"، یکی از بزرگ‌ترین استادان موسیقی فارسی در صدسال اخیر، به‌سوی آن یگانه شتافت. او دل‌های ملیون‌ها انسان را به ‌میهمانی عشق و وحدت و مهر بُرد. برای خانواده‌ی درددیده‌اش و برای دوست‌داران و هواخواهان ملیونی او، تسلیت می‌فرستم. زنگ صدایش در گوش جان‌ها، همیشه طنین‌انداز باد!


از سوی هم مجیب رحیمی سخنگوی عبدالله عبدالله، وفات شجریان را ضایعه‌ی بزرگ و جبران‌‌ناپذیر هنری-فرهنگی برای خانواده، اهل هنر و دوست‌داران استاد در سراسرگیتی خواند و ابراز تسلیت کرد.
رحیمی نوشته است: استاد شجریان با صدا، تصنیف‌ها و نوآوری‌های خود در موسیقی سنتی حوزه‌ی مشترک تمدنی، به یکی از ماندگارترین چهر‌ه‌های دوران تبدیل شده بود.
وی افزوده است: صدای استاد و تأثیر وصف‌ناپذیر برخی از آهنگ‌های او را در تمام ذرات وجودم حس کرده‌ام. صدا و آهنگ‌های او برای من راه‌گشای عشق و عروج به تجربه‌های وصف‌ناپذیر نو معنوی در زندگی شخصی‌ام بود. به استاد از خداوند بهشت‌‌برین و به دوست‌داران و بازماندگانش صبر می‌خواهم."


موسی ظفر طنز نویس نامدار افغانستان نیز در گذشت برجسته ترین هنرمند عرصه آواز و موسیقی سنتی ایران را چنین تسلیت گفت: شجریان رفت. سال‌های چندی با صدای «ربنای» او روزه گرفتم و افطار کردم. صدایش روح‌نواز بود. اما شجریان در کنار صدای خوشش هنرهای زیادی داشت. خوشنویس بود، نوازنده بود، آهنگساز بود، فهم بلندی از شعر و ادبیات داشت.


مجیب محرداد شاعر، نویسنده و روزنامه نگار گفته است: استاد شجریان در تمام قلمرو زبان فارسی آوازی آشنا، الهام‌بخش و محبوب بود.


«کبیر واثق»، معاون سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان در واکنش به مرگ شجریان گفته است: "شجریان صدای عشق و آهنگ سوز بود که طنین صدایش موزون نبض آدمی را می‌زد ‏او به رویا و هوایی تنهایی‌ها خواند، او گسست‌ها را وصلت بخشید."

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала