صالح: طالبان مانند ملخ حمله می‌کنند/ شکست طالب حتمی است

© Photo / دولت سازامرالله صالح، معاون اول تکت انتخاباتی دولت ساز
امرالله صالح، معاون اول تکت انتخاباتی دولت ساز - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری در واکنش به افزایش حملات طالبان در برخی از نقاط کشور می‌گوید که طالبان مانند ملخ حمله می‌کنند و مانند ملخ می‌میرند.

به گزارش اسپوتنیک؛ امرالله صالح؛ معاون اول ریاست‌ جمهوری، امروز دوشنبه (21 میزان) در صفحه فیسبوکش با اشتراک‌گذاری مطلبی نیز نام "غلط خوانی طالب از تحولات" تاکید کرده که شکست طالب حتمی است زیرا نه امکان تحمیل روش طالبانی با زور بر مردم ممکن است و نه هم طالب‌ها برنامه سیاسی دارند که مردم به آن دل بسته کنند.

می‌گوید، طالبان خشونت را افزایش داده‌اند و به گفته او، «عمده‌ترین دلایل افزایش حملات طالبان فهم نادرست این گروه جهل و وحشت از تحولات سیاسی و بیرونی است». صالح گفته که طالبان آتش‌بس را مرگ سیاسی خویش می‌پندارند.

امرالله صالح طالبان را مسئول حمله به دفترش می داند - اسپوتنیک افغانستان
صالح: طالبان بُت‌های بامیان را به دستور پاکستان و برای ضربه به بودایی‌های هند تخریب کردند

معاون اول ریاست جمهوری کشور گفته:" طالب هیچ سود استراتیژیک و سیاسی ازین خونخواری نخواهد برداشت زیرا خشونت به عنوان ابزار سیاسی منفور و مردود است. طالبها اتش بس را مرگ سیاسی خویش می پندارند و فکر میکنند با کشتار بی حساب مردم را تشنه آرامش گورستان گونه ای دهه‌ای 90 میلادی بسازند. برای شکستن این طرز فکر که برپایه انسان کشی استوار است متاسفانه مقطع دیگری از بحران را به تجربه خواهیم گرفت".

آقای صالح تاکید کرده:" شکست طالب حتمی است زیرا نه امکان تحمیل روش طالبانی با زور بر مردم وجامعه کثرت گرای افغانستان ممکن است و نه هم طالبها برنامه سیاسی ای دارند که مردم به آن دل بسته کنند. پس از 25 سال داشتن اسلحه بر دست و آنهم بخاطر تامین حرص و آز راولپندی در تمام صفوف طالبان یکتا چهره کرزماتیک از دید رهبری ظهور نکرده است. داعیه طالب فاقد کرزما و جذابیت است و تمام توجه طالب و سرمایه گذاری آنها استوار بر حفظ جامعه در تاریکی و جهل است تا بتوانند حاکمیت نیابتی خویش را تامین نمایند".

وی گفته:" طالب به عنوان ابزار تامین منافع همسایه وظیفه اش کنترول برخاک است و الی پدیده مردم برایشان هیچ نوع اهمیت محوری ندارد و در گذشته نیز نداشت. مانند ملخ حمله میکنند و مانند ملخ می‌میرند گویا روبات هایی اند در پیکر انسان. جامعه تا اکنون برای مرگ هیچ طالب نگریسته است و نخواهد گریست. طالب خود نیز به مرگ خویش نگریسته است و نخواهد گریست چون رشته احساس درین گروه خنثاست وخفه شده است".

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که مذاکرات صلح میان دولت جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان از یک ماه بدین سو در دوحه پایتخت قطر آغاز شده است اما تاهنوز هیئت‌های دو طرف روی آجندای گفتگوها به توافق نرسیده‌اند.

همزمان با آغاز مذاکرات صلح، طالبان حملات شان را در نقاط مختلف کشور افزایش داده‌اند. این در حالی است که دولت افغانستان و جامعه جهانی بارها از طالبان خواسته‌اند که در جریان مذاکرات صلح، آتش‌بس بشر دوستانه را بپذیرند، مساله‌ای که طالبان تاهنوز با آن موافقت نکرده اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала