از سرگیری نشست میان افغان‌ها در قطر؛ اختلافات ادامه دارد

© Photo / twitter account of naeem wardakدیدار طالبان با مسئولین رسانه‌ها در قطر
دیدار طالبان با مسئولین رسانه‌ها در قطر - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گروه تماس دولت افغانستان و طالبان پس از یک توقف 12 روزه بار دیگر نشست‌ها را از سرگرفتند اما اختلافات بر سر تعیین دستورکار مذاکرات همچنان ادامه دارد.

به گزارش اسپوتنیک، سخنگویان تیم مذاکره کننده دولت افغانستان و طالبان بدون ارائه جزئیات این دیدار اعلام کردند که در این نشست دو طرف درباره موارد اختلافی بحث‌های جدی صورت گرفت و توافق شد که برای حل آن، جلسات ادامه یابد.

این نشست در حالی از سر گرفته شده است که «زلمی خلیلزاد» نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان نیز با طرفین مذاکرات در قطر دیدار کرد.

کارشناسان بر این باورند که ترامپ با توجه به وضعیت متزلزلش در نظرسنجی‌ها برابر «جو بایدن»، تلاش می‌کند تا نیروها را پیش از انتخابات نوامبر از افغانستان خارج کند تا با اعلام پیروزی و بازگرداندن نیروها به خانه اعلام کند آنچه که بوش و اوباما قادر به آن نبودند را انجام داده است.

دستگیری معاون والی نام نهاد طالبان برای ولایت هلمند - اسپوتنیک افغانستان
دستگیری معاون والی نام نهاد طالبان برای ولایت هلمند

براساس گزارش‌ها اختلافات اصلی دو طرف درباره پافشاری طالبان بر مبنا قرار گرفتن فقه حنفی و نیز توافقنامه قطر در مذاکرات بین‌الافغانی است و دولت نیز با هر دو موضوع مخالف بوده و گزینه‌های جایگزینی را نیز پیشنهاد نموده است.

این در حالی است که درگیری شدیدی بین نیروهای دولتی و گروه طالبان در هلمند افغانستان ادامه دارد و آگاهان سیاسی افغانستان بر این باورند که جنگ های کنونی بر روند صلح در قطر اثر منفی خواهد گذاشت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала