توافق هفت کشور با امریکا برای استخراج منابع در کره ماه

© AP Photo / Charles M. Duke Jr./NASAتوافق هفت کشور با امریکا برای استخراج منابع در کره ماه
توافق هفت کشور با امریکا برای استخراج منابع در کره ماه  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
7 کشور با امریکا توافق‌نامه ای را برای استخراج منابع در کره ماه امضا کرده اند. روسیه و چین در میان کشورهای امضا کننده نیستند.

به گزارش اسپوتنیک، ناسا اعلام داشت که هشت کشور، توافق نامه بین‌المللی در خصوص اکتشافات در ماه، از جمله استخراج مواد معدنی، منعقد کرده‌اند. مراسم امضای آنلاین این توافق نامه در چارچوب کنگره بین المللی فضانورد برگزار گردید.

کشورهای امضا کننده «پیمان آرتمیس»، استرالیا، کانادا، ایتالیا، جاپان، لوکزامبورگ، امارات متحده عربی، بریتانیا و ایالات متحده امریکا هستند.

ناسا ا ارسال قریب الوقوع  فضانوردان کره ماه خبر داد - اسپوتنیک افغانستان
ناسا از ارسال قریب الوقوع انسان به کره ماه خبر داد

امریکا تاکید می‌کند که این توافق‌نامه بر اساس مفاد پیمان فضایی است که در سال 1967 به ابتکار امریکا، بریتانیا و اتحاد جماهیر شوروی امضا شد. آن سند، به طور ویژه، برقراری حاکمیت بر هر جسم کیهانی یا بخشی از آن را منع می‌کند. ناسا خاطرنشان می کند که متن سند قبلی چنان مبهم است که کاربرد واقعی آن را محدود می‌کند و به همین منظور توافق نامه جدید منعقد شده است.

توافق‌نامه جدید، به ویژه، استخراج مواد معدنی در کره ماه را تنظیم می‌کند. طبق برنامه ناسا، کشورهای اگر چه آنها حق اعلام حاکمیت بر بعضی از مناطق ماه را ندارند، اما می‌توانند منابع آن را استخراج کنند. این سند اجازه ساخت پایگاه‌های استخراج معادن و «مناطق امنیتی» در اطراف آنها را می‌دهد تا از درگیری با سایر کشورها جلوگیری کند.

جیم بریدنستین مدیر ناسا اظهار کرد: ما معتقدیم که این مثل اقیانوس جهانی است-شما می‌توانید منابع اقیانوس را استخراج کنید. اما این به بدان معنا نیست که شما مالک اقیانوس هستید. شما باید اجازه استخراج منابع روی کره ماه را داشته باشید: شما منابع را مالک می‌شوید، اما شما مالک ماه نیستید.

بریدنستین ابراز امیدواری کرد که روسیه در آینده به این توافق‌نامه بپیوندد یا حداقل از اصول مندرج در آن پیروی کند. "دیمیتری راگوزین" رئیس آژانس فضایی روسیه(روسکاسموس)، قبلاً از توافق‌نامه انتقاد کرده بود. وی بند استخراج از کره ماه را «خصوصی سازی» ماه خواند و آن را با حمله امریکا به عراق مقایسه کرد و وعده داد که روسیه اجازه این کار نمی‌دهد. وی همچنان گفته بود که روسیه «قرار نیست که در مسابقه ماه شرکت کند».

«پیمان آرتمیس» پیمان فضایی منعقد شده در سال 1967 موسوم به «پیمان فضای بیرونی»(Outer Space Treaty) را تقویت می‌کند که سندی غیر تسلیحاتی با هدف ممنوعیت استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی در ماه و سایر اجرام سیاره‌ای است. این پیمان توسط 110 کشور از جمله روسیه، چین و امریکا امضا و تصویب شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала