جان باختن دست کم 30 تن در رویدادهای جداگانه در چهار ولایت افغانستان

© Photo / 207 Zafar / 207 Zafarجان باختن دست کم 30 تن در رویدادهای جداگانه در چهار ولایت افغانستان
جان باختن دست کم 30 تن در رویدادهای جداگانه در چهار ولایت افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در چند رویداد ضد امنیت در ولایت‌های بغلان، هرات، لغمان و کنر در حدود سی نظامی و غیرنظامی جان باختند و بیش از بیست تن دیگر زخمی شده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، از این میان یک منبع امنیتی می‌گوید که در یک حملۀ طالبان بر ولسوالی گذرگاۀ نور بغلان 16 تن از نیروهای دولتی جان باختند.

شماری از باشنده‌گان بغلان، امروز با گردآمدن در برابر دروازۀ طلوع‌نیوز نگرانی شان را در این باره ابراز کردند.

عبدالرقیب بغلانی، باشندۀ ولسوالی گذرگاه نور بغلان گفت: «طالبان شب گذشته با سلاح‌‎های لیزری تقریباً در حدود سه صد نفر بالای ولسوالی گذرگاۀ نور هجوم بردند که در حدود بیست و پنج نفر کشته و تعداد سی نفر زخمی شده‌اند».

نور احمد، باشندۀ دیگر ولسوالی گذرگاۀ نور بغلان افزود: «برادرم ابراهیم، صاحب نظر دامادم و دو عضو دیگر فامیل ما جان باختند».

در 24 ساعت گذشته چند رویداد جنایی و ضد امنیتی در شهر کابل رخ داده‌است - اسپوتنیک افغانستان
در 24 ساعت گذشته چند رویداد جنایی و ضد امنیتی در شهر کابل رخ داده‌است

اما، جاوید بشارت، سخنگوی فرماندهی پولیس بغلان می‌گوید که در این نبردها به طالبان نیز تلفات وارد شده‌است: «25 نفر از مخالفان دولت کشته شده‌اند و متأسفانه شش نفر از نیروهای امنیتی شهید داریم و دو نفر دیگر هم زخمی».

در کنار درگیری‌های مسلحانه، انفجار ماین‌های کارگذاری شده نیز از مردم و نیروهای دولتی قربانی می‌گیرند؛ چنان‌چه صبح امروز، انفجار بر یک موتر استخبارات پولیس در مرکز لغمان سه کشته و چهارده زخمی برجا گذاشت.

اسدالله دولت‌زی، سخنگوی  والی لغمان بیان داشت: «بربنیاد معلومات مسؤولان شفاخانه مهترلام، 17 تن به این شفاخانه منتقل شده‌اند که سه تن آنان جان باخته و متباقی زخمی استند».

در هرات نیز پنج کودک هنگامی جان باختند و ده تن دیگر زخمی شدند که موتر آنان صبح امروز با یک ماین کنار جاده در ولسوالی کشک کهنه برخورد کرد.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات گفت: «تمام این افراد غیرنظامیانی بودند که برای شرکت در یک محفل عروسی در این بخش می‌رفتند».

از جان باختن پنج غیرنظامی در نتیجۀ انفجار ماین کنار جاده در ولسوالی اسمار کنر نیز گزارش شده‌است.

در همین حال، وزارت امور داخله از انجام 575 حملۀ طالبان به‌شمول شش حملۀ انتحاری در کشور به ویژه در هلمند در دوهفته گذشته خبر می‌دهد.

به گفتۀ این وزارت در این حمله‌ها 86 غیرنظامی جان باخته‌اند و 165 غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

طارق آرین، سخنگوی وزارت امور داخله بیان داشت: «بالاتر از 260 تن از افراد ملکی ما شهید و مجروح شده‌اند و طالبان تحرکات تهاجمی را در هلمند هم انجام دادند».

با گسترش جنگ، هزاران تن ناگزیر به ترک خانه‌های شان شده‌اند. چنان‌چه مسؤولان سازمان ملل متحد در گفت وگو با به بی بی سی، شمار این آواره‌گان را تنها در سه روز گذشته در هلمند 35 هزار تن گفته‌است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала