چین تسلط خود را در تجارت جهانی تثبیت کرده است

© AFP 2023 / STRچین تسلط خود را در تجارت جهانی تثبیت کرده است
چین تسلط خود را در تجارت جهانی تثبیت کرده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
چین با به دست آوردن سهم بی سابقه‌ای در صادرات جهانی، وضعیت خود را به عنوان کشور برتر در صحنه تجارت در دنیا تثبیت می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از بلومبرگ، مشاغل و موسسات تولیدی در چین به سرعت فعالیت خود را از سر گرفته اند درحالی که بقیه کشورهای جهان با عواقب قرنطین دست و پنجه نرم می‌کنند. صادرات چین برای چهارمین ماه متوالی در حال رشد است. صادرات این کشور در ماه سپتمبر 9.9 درصد به دالر نسبت به سال قبل افزایش یافته و واردات آن 13.2 درصد بالا رفته است.

اروپا وارد جنگ تجاری با امریکا می‌شود - اسپوتنیک افغانستان
اروپا وارد جنگ تجاری با امریکا می‌شود

بهبود شاخص اقتصادی چین موجب تقویت یوآن شد که در ماه اکتوبر به بالاترین سطح طی 18 ماه اخیر رسید. با این حال، کارشناسان وخامت روابط امریکا و چین و بهبود نابرابر وضع سایر کشورها از پیامدهای شیوع کرونا را خطر برای حفظ تسلط چین در تجارت جهانی می‌دانند.

چین همچنان تنها اقتصاد بزرگ جهان است که پیش‌بینی می‌شود نرخ رشد آن در سال جاری  1.9 درصد و در سال آینده 8.2 درصد باشد.

با این حال برخی از کارشناسان امور مالی در مصاحبه با شبکه CNBC در درستی آمارهای اعلام شده از سوی مقامات جمهوری خلق چین ابراز شک و تردید کرده اند.

اقتصاددان‌های بلومبرگ انتظار دارند صادرات چین طی ماه‌های آینده هم روند صعودی خود را حفظ کند ولی ممکن است اوج دوباره ویروس کرونا در اروپا و تاثیر منفی بدتر شدن روابط چین و امریکا برای تجارت، موانعی به وجود آورد.

صادرات به امریکا 20.5 درصد افزایش یافته و به 44 میلیارد دالر رسیده و واردات از این کشور با یک افزایش 25 درصدی 13.2 میلیارد دالر گزارش شده است. در نتیجه مازاد تجارت چین با امریکا به 30.8 میلیارد دالر می‌رسد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала