مصاحبه اختصاصی اسپوتنیک با نخست وزیر ارمنستان

© Photo / Facebook / Nikol Pashinyan / Նիկոլ ՓաշինյանПремьер-министр Никол Пашинян обращается с речью к нации (27 сентября 2020). Еревaн
Премьер-министр Никол Пашинян обращается с речью к нации (27 сентября 2020). Еревaн - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نیکول پاشینیان: ارمنستان از حق قره باغ برای تعیین سرنوشت چشم پوشی نخواهد کرد

نیکول پاشینیان: ارمنستان از حق قره باغ برای تعیین سرنوشت چشم پوشی نخواهد کرد

 درگیری ها در قره باغ که در اواخر سپتامبر شدت گرفت، طبق گفته برخی منابع ، چند صد کشته بر جای گذاشت. علی رغم توافقات صورت گرفته با میانجیگری روسیه، هنوز آتش بس پایدار برقرار نشده است. مدیرعمومی خبرگزاری "روسیه امروز" دیمیتری کیسلف در مصاحبه های متعدد با رهبران ارمنستان و آذربایجان به گفتگو نشسته است. نخست وزیر ارمنستان نیکول پاشینیان در مصاحبه ای با مدیر عمومی آژانس خبری "روسیه امروز" دیمیتری کیسلف در مورد چگونگی ارزیابی وضعیت فعلی، گزارشات ایروان در مورد تعداد کشته ها و حضور مزدوران خارجی در منطقه به گفتگو نشست. وی همچنین با بیان اینکه چه کسی و چرا عامل اصلی تشدید درگیری است اعلام نمود که طرف ارمنی در چه صورت برای مصالحه آماده است و تحت چه شرایط موافقت نمی کند.

" دیمیتری کیسلف در گفتگو با رهبران آذربایجان و ارمنستان انجام سوال های یکسانی از دو طرف پرسیده است.

 - آقای نخست وزیر، سلام. بسیار سپاسگزارم که موافقت کردید در این زمان دشوار برای ارمنستان و عموم دنیا به سوالات ما پاسخ دهید. نتایج درگیری ها میان ارمنستان و اذربایجان را از 27 سپتامبر را چگونه ارزیابی می کنید؟ دو طرف چه ضررهای دارید و آیا اسرایی نیز وجود دارند؟

مصاحبه اختصاصی با رئيس جمهور آذربایجان درمورد قره‌باغ - اسپوتنیک افغانستان
مصاحبه اختصاصی اسپوتنیک با رئيس جمهور آذربایجان درمورد قره‌باغ

 - اوضاع بسیار دشوار است. تلفات زیادی از هر دو طرف درگیر وجود دارد. قوای مسلح قره باغ اوضاع را سر و سامان می دهد ، عملیات دفاع را سازمان می دهد و من می توانم شرایط را بسیار دشوار ارزیابی کنم.

 - یعنی هنوز نمی توان میزان خسارت طرفین درگیر و تعداد زندانیان را ارزیابی کرد؟

 - بدیهی است که هزاران قربانی در هر دو طرف وجود دارد و من فکر می کنم این یک جنگ بسیار شدید است. بسیاری از کارشناسان می گویند این یک جنگ بی سابقه در قرن 21 است. زیرا انواع سلاح ها در این درگیری حضور دارند: تانک، هواپیمای بدون سرنشین، هواپیما و هلیکوپتر، ماشین های محاربوی، توپخانه ها، توپ راکتی و غیره. و تعداد زیادی از سربازان و نیروها در این درگیری ها حضور دارند یعنی نبردهای بسیار گسترده و شدیدی در جریان است و حالا ارتش دفاع شخصی قره باغ در خط دفاعی قرار دارد. و در واقع ، می توان گفت که برنامه های ترکیه و آذربایجان برای کنترل قره باغ با یک حمله رعد اسا در حال حاضر شکست خورده است.

 - آقای نخست وزیر ارمنستان، ما اغلب در مورد تروریست های خارجی که در کنار خط آذربایجان می جنگند ، می شنویم. آیا شما مدرکی در این مورد دارید و آیا خارجی ها در کنار ارمنستان می جنگند؟

 - همه دنیا پیش از این نیز در این باره صحبت کرده اند. این موضوع به درک اینکه چه کسی و به چه دلایلی این خصومت ها را آغاز کرده است کمک خواهد کرد. البته ، شواهد مشخصی وجود دارد که نشان می دهد جنگجویان تروریستی از سوریه در نبردها علیه قره باغ شرکت می کنند. این شواهد ویدئویی قبلاً در شبکه های اجتماعی و رسانه ها منتشر شده است. و اکنون واضح است که ترکیه حامی اصلی این جنگ است. ترکیه این جنگجویان تروریستی را به منطقه درگیری قره باغ انتقال داده است. و با تصمیم و تحت حمایت ترکیه ، تصمیم به شروع یک جنگ ، حمله به قره باغ گرفته شد.

مهم است که بدانید، چرا؟ زیرا بدیهی است که ارتش آذربایجان به تنهایی توانایی جنگیدن علیه ارتش دفاع شخصی قره باغ را ندارد. بنابراین، ترکیه تصمیم به جذب و انتقال تروریستها، نیروهای ترک گرفت - آنها نه تنها در هدایت عملیات نظامی بلکه مستقیماً در نیروهای ویژه ارتش ترکیه (در سطح زمینی) نقش دارند. براساس برخی اطلاعات ، نیروهای ویژه ارتش پاکستان نیز در این درگیری ها نقش دارند. من فکر می کنم حداقل تا آنجا که به مشارکت شبه نظامیان در ترکیه مربوط می شود، این امر ثابت شده است، زیرا بسیاری از رسانه های بین المللی در حال بحث درباره این موضوع است.

رئیس‌جمهور آذربایجان به ادعاهای استفاده باکو از مزدوران در قره‌باغ پاسخ داد - اسپوتنیک افغانستان
رئیس‌جمهور آذربایجان به ادعاهای استفاده باکو از مزدوران در قره‌باغ پاسخ داد

در روزهای اخیر اطلاعات بسیار مهمی از روسیه، از قفقاز شمالی، از کشته شدن شبه نظامیان در چچن و داغستان، و اطلاعاتی مبنی بر اینکه این شبه نظامیان از خارج و از سوریه آمده اند، منتشر شد. و ارتباط مستقیمی در این فرایند وجود دارد: شبه نظامیان سوریه توسط ترکیه به منطقه درگیری در قره باغ منتقل شدند تا جنگی علیه قره باغ آغاز کنند و اکنون آنها در قفقاز شمالی حضور دارند، این یک واقعیت نشان می دهد که این وضعیت دیگر فقط مربوط به درگیری در قره باغ نیست، بلکه از منطقه فراتر رفته است. این در حال حاضر یک منازعه کامل منطقه ای است که منافع خاص کشورهای منطقه را تحت تأثیر قرار می دهد. و من فکر می کنم که به ویژه در روسیه باید نسبت به این واقعیت بسیار توجه داشت.

در مورد ارمنستان: البته حضور نیروی خارجی در این منطقه وجود ندارد که از سمت قره باغ بجنگد. ممکن است برخی از ارامنه باشند که به عنوان مهاجر در کشورهای دیگر (دیاسپارا) برای حمایت از هموطنان خود آمده باشند. اما مسلماً نمی توان آنها را نیروهای درگیر نیست.

در توافق نامه های تاریخی 10 اکتوبر مسکو، اصول اساسی حل و فصل بحران ذکر شده است، لطفاً این اصول را رمزگشایی کنید، زیرا در این مورد آگاهی دارید؟
- این اصول همه گانی شده است: این حق مردم در تعیین سرنوشت شان است، و آن عبارت از عدم استفاده از زور یا تهدید به استفاده از زور و حفظ تمامیت ارضی است. سوال این است که چگونه این اصول توسط طرفین تفسیر می شود. زیرا در طی روند مذاکره معلوم شد که طرفین این اصول را به شکل دیگری تفسیر می کنند. اکنون ما وضعیتی داریم که یکی از اصول اساسی حالا نقض شده است. من قبلاً در مورد آن صحبت کرده بودم – و آن  عدم استفاده از زور یا تهدید به زور برای حل مشکلات قره باغ می باشد.
- آقای نخست وزیر، اگر ما در مورد سازش صحبت کنیم ، پس اکنون شما به چه نوع سازش آماده هستید؟ و آیا خط وجود دارد که شما به هیچ وجه از آن عقب نشینی نخواهید کرد؟
- بلی ، البته چنین ویژگی وجود دارد و این ویژگی حق تعیین سرنوشت مردم قره باغ است. همیشه ارمنستان برای چنین مصالحه ای آماده بوده است. مشهورترین طرح آن-ابتکار کازان است، زمانی که ارمنستان برای مصالحه ای مشخص آماده بود. اما آذربایجان از امضای این توافق نامه ها امتناع ورزید، زیرا آذربایجان حق تعیین سرنوشت ارمنیان قره باغ را نمی خواست و نمی خواهد. حق تعیین سرنوشت قره باغ کوهستانی برای ما یک خط است، البته این خط سرخ است که ما نمی توانیم از آن عبور کنیم.
- ببخشید ، من میخواهم دقیق بدانم که شما در مورد چه نوع سازش می خواهید صحبت کنید؟
- من گفتم كه ارمنستان آماده سازش است و شما پرسیدید آیا خط سرخ وجود دارد که ما از آن عبور نخواهیم کرد. من گفتم بلی - وآن حق مردم قره باغ به تعیین سرنوشت شان است.
- ما فقط در مورد خط صحبت کردیم ، اما در مورد مصالحه خاصی؟ آیا شما نمی خواهید نمونه از چنین سازش ها را نام ببرید ، آیا من مقصد شما را درست فهمیدم؟
- می دانید، اکنون در بیانیه مسکو مراحل مشخصی در مورد نحوه بازیابی روند مذاکره خاص بیان شده است و گامهای مشخصی نیز در این توافقنامه شرح داده شده است، ما آماده هستیم تا چنین گامهای را برای حل مسئله قره باغ کوهستانی برداریم. ما آماده چنین مصالحه ها هستیم، تا جائی که آذربایجان آماده باشد، ما آماده سازش های متناسب هستیم.
- متشکرم ، آقای نخست وزیر. ما واقعاً گفتیم که این جنگ با ظلم فوق العاده متمایز است، این ظلم درج تاریخ شده و هر دو رهبر به عنوان شرکت کننده در وحشیانه ترین جنگ ثبت تاریخ شدند. می توانید بگوید که چگونه می خواهید بعد از این در تاریخ بمانید؟
- این مسئله با جاه طلبی شخصی ارتباط ندارد. من می خواهم که در نتیجه درگیری منازعه قره باغ کوهستانی بر اساس سازش حل شود. ما باید چنین راه حلی را پیدا کنیم که برای همه طرفها - ارمنستان، قره باغ و آذربایجان قابل قبول باشد و این تصمیم نهایی خواهد بود.
- آقای نخست وزیر، من تمام سوالات برنامه ریزی شده را پرسیدم. شاید بخواهید چیز دیگری از خود اضافه کنید؟
طبعاً. در پاسخ به اولین سوال شما، من گفتم که توجه به آن اهداف که ترکیه در این روند دارد بسیار مهم است. من مطمئن هستم كه پس از حوادث اوایل قرن 20، تركیه (می خواهد) به قفقاز جنوبی برگردد تا سیاست نسل كشی ارامنه در قفقاز جنوبی را ادامه دهد. بسیار مهم است تا درک کنیم که این هدف اساسی ترکیه است. نه یک هدف احساسی، بلکه یک هدف عملی است، زیرا ارامنه قفقاز جنوبی آخرین مانع برای ترکیه، برای گسترش به شمال، برای گسترش به شرق و گسترش به شرق جنوبی است. من مطمئن هستم که این ادامه سیاست شاهنشاهی ترکیه است و حالا هرانچه در قفقاز جنوبی اتفاق می افتد باید در چارچوب سیاست که ترکیه در بحیره مدیترانه، لیبیا ، سوریه، عراق، یونان و قبرس دنبال می کند، مورد توجه قرار می گیرد. همانطور که قبلاً گفتم، آنچه اکنون اتفاق می افتد، از درگیری محلی قره باغ کوهستانی فراتر رفته است، اکنون یک توزیع مجدد در حال انجام است. ترکیه می خواهد توزیع مجدد قفقاز جنوبی را انجام دهد، اگر دقیق تر بگویم، کنترل عموم قفقاز جنوبی را در اختیار گرفته و آن را به یک سکوی پرشی برای گسترش بیشتر در جهت شمال، شرق و جنوب شرق تبدیل می کند. من فکر می کنم که در این وضعیت منافع امنیت ملی بسیاری از کشورها از جمله، در قدم اول، فدراسیون روسیه است که از قبل تحت تأثیر قرار گرفته است. به طور تصادفی اطلاعاتی را که از چچن و داغستان می شنویم، وضع ناگوار را به یاد می آورد. این شبه نظامیان از کجا آمده اند - در چچن و داغستان، شبه نظامیان سوریای؟ برای من واضح است که آنها از منطقه درگیری قره باغ آمده اند. و سوال این است که آیا این یک حادثه است یا اقدامی برنامه ریزی شده با هدف ایجاد بی ثباتی در قفقاز شمالی به منظور منحرف کردن توجه روسیه از حوادثی که اکنون در قفقاز جنوبی - در منطقه درگیری قره باغ برگزار می شود -. این یک تفاوت بسیار مهم است که باید در روسیه تحت بررسی و ارزیابی گیرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала