مشاور بایدن: شمار کوچک نیروها در افغانستان باقی خواهند ماند

© AFP 2023 / Jonathan Ernstمشاور بایدن: شمار کوچک نیروها در افغانستان باقی خواهند ماند
مشاور بایدن: شمار کوچک نیروها در افغانستان باقی خواهند ماند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یکی از مشاوران بلند پایه جوبایدن؛ نامزد دموکرات انتخابات آمریکامی گوید که بایدن می‌خواهد که یک نیروی کوچک ضد هراس‎افگنی آمریکا را در افغانستان نگهدارد.

به گزارش اسپوتنیک، تونی بلنکین، یکی از مشاوران بلند پایه جو بایدن، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، می‌گوید که درصورت پیروزی بایدن در انتخابات، او یک رقم کوچک از نیروهای آمریکایی را در افغانستان حفظ خواهد کرد.

قراراست انتخابات آمریکا به تاریخ سوم ماه نومبر سال روان میلادی، برگزار شود.

بلنکین درگفت‌وگو با شبکۀ سی‌ان‌ان، می‌گوید که بایدن از تلاش‌های دیپلوماتیک برای حل بحران افغانستان و گردهم آمدن افغانان، پشتیبانی می‌کند.

او می‌افزاید که هرگاه بایدن به قدرت برسد، مسیر بیرون کشیدن سربازان آمریکایی را از افغانستان ادامه خواهد داد.

اما تونی بلنکین تأکید می‎ورزد که بایدن به‌گونه مسؤولانه دراین باره برخورد خواهد کرد، نه این که به‌گفتۀ او همانند رییس‌جمهور دونالد ترامپ که برای تقویت موضع‌گیری سیاسی‌اش در انتخابات تأکید کرده‌‎است، سربازان آمریکایی را تا کریسمس بیرون خواهد کرد.

جو بایدن: افغانستان کشوری نیست که متحد شود - اسپوتنیک افغانستان
جو بایدن: افغانستان کشوری نیست که متحد شود

او در ادامه می‌گوید که بایدن می‌خواهد که یک نیروی کوچک ضد هراس‎افگنی امریکا را در افغانستان نگهدارد تا گروه‌های مانند القاعده و داعش، ظرفیت حمله بر امریکا را از این کشور، نیابند.

پیش از این، رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور ترامپ بر بیرون شدن سربازان این کشور از افغانستان تأکید کرد؛ اما او گفته‌های اخیر ترامپ را درباره  بیرون شدن همه نیروهای آمریکایی از افغانستان تا کم تر از سه ماه دیگر، برخاسته از احساسات می‌داند.

ترامپ به تاریخ شانزدهم میزان در تویتی گفت که تا کرسمس تمامی نیروهای آمریکایی از افغانستان به خانه برخواهند گشت: "ما باید گروه کوچک باقی‌مانده از مردان و زنان شجاع خود که در افغانستان خدمت می‌کنند را تا کریسمس به کشور برگردانیم."

واشنگتن و طالبان، در ماه حوت پارسال باهم موافقت‌نامه صلح امضاء کردند؛ موافقت‌نامه‌یی که بیرون‌شدن نیروهای آمریکایی از افغانستان، بخشی از مواد آن را می‌سازد.

در حال حاضر در حدود 8هزار و 600 نظامی آمریکایی در افغانستان حضور دارند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала