نمایندگان مجلس خواستار توقف مذاکرات صلح در دوحه شدند

© Photo / میر رحمان رحمانی فیسبوکمجلس نمایندگان افغانستان
مجلس نمایندگان افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نمایندگان مجلس افغانستان می‌گویند که ادامه مذاکرات صلح بدون برقراری آتش‌بس بی‌معنا بوده و پروسه مذاکرات باید تا تندهی طالبان به آتش‌بس متوقف شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری صدای افغان، نمایندگان مجلس در نشست عمومی امروز (دوشنبه،۲۸ میزان) گروه طالبان را بی‌علاقه به پروسه صلح خوانده و تاکید کردند که گفتگو با این گروه بی‌فایده می‌باشد.
آنان با اشاره به رویدادهای خونین ولایت هلمند، غور و ننگرهار تاکید کردند که حکومت افغانستان باید هیئت مذاکره‌کننده را تا برقراری آتش‌بس از دوحه به کابل فراخواند.
 فاطمه کوهستانی، نماینده ولایت غور در نشست امروز به رویداد خونین روز گذشته در این ولایت اشاره کرد و گفت: پروسه صلحی که در دوحه جریان دارد متضمن جان و مال مردم نبوده و برای ما ارزشمند نیست.

نشست قطر - اسپوتنیک افغانستان
تیم مذاکره‌ کننده دولت افغانستان توافق با طالبان درباره دستورکار مذاکرات را رد کرد

این نماینده غور با تاکید بر اینکه مذاکرات دوحه باید هرچه عاجل‌تر توقف داده شود، یادآور شد که مذاکرات در صورتی ادامه پیدا کند که اول طالبان به قطع جنگ و خون ریزی در افغانستان تن دهند.
حلیمه صدف کریمی، نماینده ولایت جوزجان نیز گفت کسانی‌که روز گذشته در غور قربانی شدند، افراد و اشخاص ملکی بودند که در روند جنگ و صلح در کشور دخیل نبودند.
او اضافه کرد که هیئت مذاکره کننده افغانی باید ضمن توقف مذاکرات از کشورهایی که در صلح افغانستان نقش دارند به ویژه امریکا بخواهد تا طالبان به آتش‌بس تن دهند.
علاوه بر این، غلام حسین ناصری، نماینده کابل می‌گوید که در سایه پروسه صلح، برخی حرکت‌ها در بیرون از کشور جریان دارد که بر مبنای آن کشور به سوی یک نفاق ملی و شهروندان به سوی جدا شدن از هم سوق داده می‌شوند.
او با آنکه در این مورد وضاحت نداد اما خاطر نشان ساخت که تمام کشورهای حضور یافته در افغانستان بخاطر ما نه بلکه بخاطر منافع ملی و شخصی خود آمده‌اند و بخاطر منافع خود با افغانستان پیمان امنیتی و استراتژیک امضاء کرده‌اند.
او همچنین گفت که زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان با نقض حاکمیت ملی کشور، نفاق را در افغانستان دامن می‌زند و امروز هر خونی که در افغانستان می‌ریزد ناشی از توطئه‌های امریکا و خلیل‌زاد می‌باشد.
در همین حال شینکی کروخیل، نماینده کابل از سفر یک هیئت پارلمان کشور به پاکستان خبر داد و تاکید کرد که هیئت باید از پارلمان پاکستان و همچنین آی‌اس‌آی بخواهد تا با فشار وارد کردن روی طالبان آنان را به برقراری آتش‌بس راضی کند.
در ادامه میر رحمان رحمانی، رئیس مجلس نمایندگان طالبان را گروه وحشی و بی‌باور به پروسه صلح خواند و به کمیسیون‌های امنیت داخلی و امور دفاعی مجلس وظیفه داد تا در مورد انفجار موتر بمب در غور از مسوولین امنیتی اطلاعات بگیرند.
نمایندگان مجلس در حالی خواستار توقف پروسه مذاکرات بین‌الافغانی دوحه - قطر می‌شوند که باوجود گذشت بیش از یک‌ ماه از آغاز این مذاکرات، اما کوچکترین پیشرفتی در پی نداشته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала