خلیل‌زاد: اتهامات بی بنیاد طالبان بالای آمریکا صلح نمی‌آورد

© Photo / AMB Zalmai Khalilzadمذاکرات امریکا و طالبان راجع به آینده کشور بدون شرکت کابل
مذاکرات امریکا و طالبان راجع به آینده کشور بدون شرکت کابل  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان می گوید که باوجود آن که اخیراً بر ضرورت کاهش خشونت مجدداً تاکید شد، امروز میزان خشونت در افغانستان اندوهبار است.

 به گزارش اسپوتنیک، زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان هشدار می‌دهد که اتهام‌های بی‌بنیاد درباره نقض آتش‌بس و شعارهای تحریک‌آمیز، باعث صلح نمی‌شود.

پس از آن که طالبان و ارتش ایالات متحده یک دیگر را به نقض توافقنامه صلح متهم ساختند، اکنون خلیل‌زاد می‌گوید که به‌جای بستن چنین اتهام‌ها همه طرف‌ها باید به‌گونۀ دقیق کلیه مواد توافق نامۀ طالبان – امریکا و بیانیه مشترک امریکا - افغانستان را اجرا و پیگیری کنند و نیز از تعهد کاهش تدریجی خشونت، غافل نشوند.

او در صفحۀ تویترش نگاشته‌است که تداوم میزان بلند خشونت؛ روند صلح، توافقنامه و این درک بُنیادی را تهدید می‌کند که راۀ حل نظامی وجود ندارد و به‌گفته او، باوجود آن که اخیراً بر ضرورت کاهش خشونت مجدداً تاکید شد، امروز میزان خشونت در افغانستان اندوهبار است.

طالبان نیروهای امریکایی را به سرپیچی متهم کرد - اسپوتنیک افغانستان
طالبان نیروهای امریکایی را به سرپیچی متهم کرد

آقای خلیل‌زاد می‌گوید که حملات طالبان بر هلمند و مرکز ولایت، حملات این گروه بر ضد نیروهای امنیتی افغان، و همچنان شکایت‌های طالبان از عملیات نیروهای امنیتی و دفاعی افغان و حملات نیروهای ائتلاف سبب دیدار اخیر در دوحه شد.

او افزود که در این دیدار، تمام جوانب بر کاهش حمله‌ها و بمباری‌ها و کاهش خشونت و تلفات، توافق ورزیدند.

به‌گفته خلیل‌زاد، با آن که خشونت‌ها در هلمند کاهش یافته‌اند، اما میزان خشونت‌ها در افغانستان بلند است.

گفتنی است، در ادامه نبردها در ولایت هلمند، گروۀ طالبان در اعلامیه‌یی، نیروهای نیروهای آمریکایی را به سرپیچی از توافق‌نامه این گروه با امریکا متهم می‌سازند.

در این اعلامیه طالبان که روز یک‌شنبه نشر شد، آمده‌است که نیروهای آمریکایی برخلاف توافق‌نامه صلح، درچند روز اخیر بخش‌های به‌گفته این گروه غیرجنگی را در هلمند و چند ولایت دیگر بم‌باران کرده‌اند.

سخن‌گوی نیروهای آمریکایی در افغانستان می‌گوید که حمله‌های این نیروها در ولایت‌های هلمند و فراه در مطابقت با توافق‌نامه صلح آمریکا با طالبان و اعلامیۀه مشترک کابل و واشنگتن انجام شده‌اند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала