شکایت نامزد خاشقجی علیه ولیعهد سعودی

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / محمد بن سلمان
محمد بن سلمان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نامزد جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار کشته‌شده سعودی، شکایتی را در یکی از دادگاه‌های آمریکا مبنی براین که ولیعهد سعودی دستور قتل این منتقد را صادر کرده بود، ارائه کرد.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از Bloomberg  در این شکایت علیه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی همچنین نام بیش از 20 سعودی دیگر به عنوان متهم ذکر شده است.

این طرح دعوی با پیچیدگی‌هایی در روابط آمریکا-سعودی بر سر قتل سال 2018 خاشقجی، سوابق حقوق بشری ریاض، نقش آن در جنگ داخلی یمن و مسائل دیگر هم‌زمان شده است. سفارت عربستان به این طرح دعوی واکنشی نداشته است. محمد بن سلمان نمی‌پذیرد که دستور قتل خاشقجی را صادر کرده بود.

بن سلمان: قتل خاشقجی تحت نظر من اتفاق افتاد  - اسپوتنیک افغانستان
بن سلمان: قتل خاشقجی تحت نظر من اتفاق افتاد

خاشقجی که در مطالبش در واشنگتن پست منتقد سیاست‌های ولیعهد و حاکم دوفاکتوی سعودی بود، در استانبول در کنسولگری سعودی کشته و امحاء شد. او به آنجا رفته بود تا مدارک لازم برای ازدواج با خدیجه جنگیز، یک شهروند ترکیه را تحویل بگیرد.

خدیجه جنگیز و «دموکراسی برای جهان عرب اکنون» (DAWN) که یک گروه حقوق بشری مستقر در آمریکاست و خاشقجی موسس آن بوده است، در واشنگتن دی‌.سی شکایتی تنظیم کرده‌اند. در متن این شکایتنامه، نام چندین تن از دستیاران بن سلمان و مقام‌هایی که در عربستان بابت این قتل محکوم شدند، ذکر شده است.

این طرح دعوی، محمد بن سلمان و متهمان دیگر را به دسیسه‌چینی برای "ساکت کردن همیشگی خاشقجی" تا تابستان 2018 و پس از آنکه برنامه‌های او برای استفاده از گروهش به عنوان بستری برای اصلاحات دموکراتیک و ارتقای حقوق بشری مشخص شد" متهم می‌کند.

شکایتی هم در ماه آگست در یکی از دادگاه‌های آمریکا از سوی یک مقام اطلاعاتی ارشد سابق سعودی به جریان افتاد که ولیعهد عربستان را به ارسال تیمی برای کشتن او در کانادا که ساکن آنجاست، متهم می‌کند. این دو شکایت براساس قانونی تنظیم شده‌اند که اجازه اقدام دادگاه‌های آمریکا علیه مقام‌های خارجی در پرونده‌های مشارکت در شکنجه یا کشتارهای فراقانونی را می‌دهد

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала