Стадион Зенит-Арена в Санкт-Петербург - اسپوتنیک افغانستان
ورزش
تازه های ورزش افغانستان و جهان

امروز بهترین بازیکن تاریخ فوتبال 80 ساله شد+عکس

© AFP 2023 / Yasuyoshi Chibaجهت تاریک فوتبال برازیل
جهت تاریک فوتبال برازیل - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مروارید سیاه "پله" افسانه‌ی برازیلی دنیای فوتبال وارد دهه‌ی جدید زندگی‌اش شد.

 

به گزارش اسپوتنیک، نام: دوندینیو و سلسته مادر و پدر پله نام پسر اولشان را ادسون به الهام از توماس ادیسون ، یکی از بزرگترین مخترعان تاریخ گذاشتند. خانواده او به او لقب "دیکو" دادند، اما او به دلیل تلفظ اشتباه وی از سوی بیل، دروازه بان برزیلی لقب "پله" را در مکتب دریافت کرد.

دوندینیو فوتبالیست لیگ دسته پایین بود. پله به فیفا گفت: "من امروز بسیار افتخار می‌کنم که پدر من تنها بازیکنی است که من می‌شناسم که در یک بازی پنج گُل با ضربه سر به ثمر رسانده است."

قول: دوندینیو و دوستانش در تیم ملی برازیل، که بخاطر حضور در فینال جام جهانی در رادیو حاضر شده بودند، سرخوشی داشتند - برزیل در جدال برابر اروگوئه که فقط به تساوی در ماراکانا در سال 1950 نیاز بود تا اولین جام جهانی خود را بدست آورد. بنابراین یک پله 9 ساله برای شروع کار با دوستانش از خانه خارج شد.

پله یادآوری کرد: "وقتی برگشتم مات و مبهوت شدم." این اولین باری بود که می دیدم پدرم گریه می کند. او بسیار ویران شد. من به او قول دادم، "روزی جام جهانی را برایت برنده خواهم شد."

پله که قبلا می خواست خلبان شود، حالا مصمم بود که فوتبالیست شود.

شروع درخشش: والدمار دو بریتو، مهاجم سابق برزیل، در حال مربیگری بائورو مینوهای پ وقتی پسر بچه ای را در کتاب‌های خود کشف کرد. او پله را برای آزمون و تست در سانتوس برد، و با جسارت اعلام کرد که کسی‌که همراه‌اش است روزی "بهترین بازیکن جهان" خواهد شد.

سرمربی لولا این حرف را شنید، خندید، اما با دیدن پله در اولین جلسه تمرینی خود بلافاصله اولین بازی تیمش را به او تحویل داد، که پله در سال 1956 به عنوان یک بازیکن 15 ساله موفق به گلزنی شد. در طول 18 سال آینده سانتوس را به 25 عناوین بزرگ رساند، از جمله دو جام قهرمانی کوپا لیبرتادورس و جام بین قاره ای.

سرمایه ملی: با توجه به اینکه اینترمیلان، یوونتوس، منچستر یونایتد و رئال مادرید تلاش کردند پله را به خدمت بگیرند، دولت برزیل تحت ریاست جانیو کوادروس ، وی را "یک گنجینه رسمی ملی" اعلام کرد تا منع رفتن او به خارج از کشور را منع کند.

شانس شماره 10: پله پیراهن شماره 10 را در سراسر کره زمین جاودانه کرد - اما این فقط به طور تصادفی بود. برزیل فراموش کرد شماره‌های تیم خود را برای سوئد 1958 به فیفا ارسال کند، بنابراین آنها به طور تصادفی انتخاب شدند. تقریباً همه معنای موقعیتی نداشتند - به دروازه بان گیلمار و مدافع میانی زوزیمو به ترتیب شماره 3 و شماره 9 اختصاص داده شد - اما پله، که به عنوان ذخیره شروع کرد، به نوعی عددی را کسب کرد که از لحاظ قانونی بیشترین شهرت را در فوتبال داشت.

پله و گارینشا: پله و گارینشا با هم برای برزیل شش بازی در جام جهانی و چندین بازی در کوپا آمریکا انجام دادند، چندین بار با آرژانتین روبرو شدند و در مسابقات قهرمانان اروپا مانند انگلیس، فرانسه، پرتگال، اتحاد جماهیر شوروی، اسپانیا و آلمان غربی به میدان رفتند. آنها باورنکردنی هرگز یک بار باختند.

مردی که جنگ را متوقف کرد: در طی جنگ داخلی نیجریه از سال 1967 تا 1970 بین یک تا دو میلیون نفر کشته شدند. به طرز حیرت انگیز، آتش بس 48 ساعته بین دولت نیجریه و دولت جدا شده بیافرا در سال 1969 برقرار شد تا آنها بتوانند تساوی 2-2 پله و سانتوس را با ابر عقاب‌ها نیجریه ای ، با "پادشاه" مورد تشویق مداومیزبان قرار گرفت.

شما نمی توانید سلطان را از سلطنت برکنار کنید!

View this post on Instagram

A post shared by Goal (@goalglobal) on

فقط دو ماه و نیم قبل از آغاز جام جهانی مکسیکو 1970، جوآو سالدانا، که برنامه ریزی کامل در انتخابی برزیل را طراحی کرده بود، تصور می کرد پله را برای یک بازی دوستانه برابر شیلی کنار بگذارد. چند ساعت بعد وی را اخراج کردند.

 

مقامات CBF با عجله و بدون اعلام اعلامیه ، به یک جلسه آموزشی بوتافوگو رفتند و به ماریو زاگالو گفتند که سوار ماشین شود زیرا او مربی جدید سلسائو بود. پله با اطمینان از هم تیمی سابق خود به او، زاگالو و دکتر تیم لیدیو تولدو را مجاب کرد تا توستائو را که از نظر چشم حرفه ای آسیب دیده بود، به مسابقات ببرد.

سوابق جام جهانی:

باپتیست

"بازی زیبا"، یک نام مستعار جهانی برای فوتبال، توسط پله ساخته شد. او همچنین قهرمانان برازیل درجام جهانی مکسیکو 1970 را به عنوان "تیم زیبا" غسل تعمید داد، و به جهان شناساند.

پادشاه نیویورک: فوتبال در اوایل دهه 1970 به سختی در نیویورک وجود داشت. مشاهیر چنین کردند. کسی که از بزرگترین های جهان است.

اما وقتی نیو یورک کاسموس در سال 1975 با شور و هیجان پله را از بازنشستگی خارج کرد ، محبوبیت فوتبال به بالاترین سطح رسید، کاسموس به پر زرق و برق ترین باشگاه روی کره زمین تبدیل شد و The King یا پادشاه به VIPترین فرد VIP در نیویورک سیتی تبدیل شد.

میک جاگر از حضور پله در استودیو 54 گفت: "کاملاً همه می خواستند با او دست بدهند تا با او عکس بگیرند." گفتن اینکه با پله مهمانی کرده اید بزرگترین نشان افتخار بود. "

حضور پله باعث جلب توجه مردم به مسابقات شد، محمد علی کلی، پیتر فرامپتون، جاگر، التون جان، دایان کیتون، هنری کیسینجر، رابرت ردفورد، راد استوارت و باربرا استرایساند را به عنوان هواداران کاسموس در آورد، فرانتس بکنباوئر، کارلوس آلبرتو و جورجیو چینگلیا ملقب به "سیب بزرگ"، و باشگاه را به کاسه فوتبال در آواز قو خود الهام داد.

تلویزیون

فرار به پیروزی:

پله در فیلم پرطرفدار 1981 به کارگردانی جان هاستون، که در آن سیلوستر استالونه، مایکل کین، ماکس فون سیدو و بابی مور نیز بازی کرده بودند، در مورد اسرای جنگی متفقین در یک بازی فوتبال نمایشگاهی مقابل آلمان ها بازی کرد، نقش اصلی را داشت.

پله در چندین سریال برزیل، سریال ها و فیلم های تلویزیونی، هات شات فیلم آمریکایی و مستند بریتانیایی مایک باست: مدیر انگلیس ظاهر شد.

سیمپسونها

بارت در جریان قسمت خانواده کارتریج در سال 1997 از هومر می پرسد: "سلام، پد ، چطور هرگز ما را به دیدن یک بازی فوتبال نکشیده اید." .

امثال دیوید بکهام، رونالدو، کریستیانو رونالدو و نیمار از آن زمان در سیمپسونها ظاهر شده اند.

برترین گلزن بین المللی تیم‌های ملی آمریکای جنوبی نیز یکی دیگر از افتخارات ادسون آرانتس دونا سیمنتو است.

موسیقی

چهار روز قبل از 80 سالگی، پله Acredita No Véio (گوش دادن به پیرمرد) را منتشر کرد، آهنگی که با برندگان برنده گرمی 2019 رودریگو و گابریلا ضبط شده است.

 

پله از اوایل دهه 1960 موسیقی را در تمام زندگی خود دوست داشت و صدها قطعه موسیقی ساخت. او به طور مشهور یک ضبط کننده صدا را با خود به همه جا حمل می کرد زیرا "یک آهنگ می تواند هر زمان - حتی در یک جام جهانی" به ذهن شما خطور کند.

مشاهیر و افتخارات: در سال 1970، پله مشهورترین فرد روی کره زمین بالاتر از جان لنون، پاپ پل ششم، پل مک کارتنی، محمد علی کلی، پل نیومن، ملکه الیزابت دوم، نیل آرمسترانگ، الویس پریسلی، کلینت ایستوود، الیزابت تیلور، جان وین و باربرا استرایزند لقب گرفت.

چند سال بعد ، مارک "Pele" بر اساس یک نظرسنجی به عنوان دومین مارک بزرگ جهان شناخته شد، به طرز حیرت انگیزی بزرگتر از بزرگترین برند، نفت و گاز، بانک‌ها، تولیدکنندگان موتر، خطوط هوایی، تیتان‌های ارتباط از راه دور و سایر موارد غیر از کوکا کولا.

پله، محمد علی کلی و جکی رابینسون تنها ورزشکارانی بودند که در مجله "مهمترین افراد قرن" که در سال 1999 منتشر شد بسیار مورد تبلیغ قرار گرفتند.

در همان سال، پله یکی از 9 ورزشی بود که کمیته بین المللی المپیک با دریافت جایزه "بهترین ورزشکار قرن " جایزه "Athlete of the Century" را دریافت کرد، علی رغم اینکه به طور شگفت انگیزی، هرگز در بازی های المپیک شرکت نکرده بود. کارل لوئیس، مارک اسپیتز و نادیا کومانسی، سه قهرمان افسانه‌ای قهرمان تاریخ المپیک، استفی گراف و مایکل جوردن بودند.

پله دریافت کننده مراسم افتتاحیه جایزه یک عمر دستاورد Laureus در سال 2000 بود.

اوبریگادو، ری

فیفا: "بسیار سپاسگزارم که زحمت اینجا را کشیدی، کافو."

کافو: «وای! آیا می خواهید؛ زیرا من برای ثبت این سالگرد 80 سالگی "پادشاه" به اینجا آمدم؟ من از شما سپاسگزارم!"

"پله، هیچ کلمه ای هرگز عدالت را برآورده نخواهد کرد، اما تبادلات فوق و تمایل بسیاری از افسانه های فوتبال در سراسر جهان، برای احترام به شما در این اوقات دردسرساز، از سر راه خود خارج می شوند، شاید به بهترین وجه میزان غیر قابل حساب شما را نشان می دهد به فوتبال. از همه چیز متشکرم ، و تولد 80 سالگی شما زیبا."

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала