12 کودک در حمله‌ی هوایی نیروهای افغان در تخار کشته شده اند

© Sputnik12 کودک در حمله‌ی هوایی نیروهای افغان در تخار کشته شده اند
12 کودک در حمله‌ی هوایی نیروهای افغان در تخار کشته شده اند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با نشر یافته‌های ابتدایی خود از تلفات غیرنظامیان در حمله‌ی هوایی نیروهای افغان در ولایت تخار می‌گوید که ۱۲ کودک پسر و دختر در این حمله کشته شده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه اطلاعات روز، در اعلامیه که امروز جمعه (23، اکتوبر)، از سوی کمیسیون حقوق بشر به نشر رسیده است، آمده است که در این حمله‌ی هوایی، 18 کودک دیگر و ملای مسجد که مورد حمله قرار گرفته، زخمی شده اند. کودکان قربانی در مسجد مصرف درس خواندن نزد ملا امام بوده اند.

امرالله صالح خبر کشته شدن کودکان در حمله هوایی در تخار را بی‌اساس خواند - اسپوتنیک افغانستان
امرالله صالح خبر کشته شدن کودکان در حمله هوایی در تخار را بی‌اساس خواند

در اعلامیه تاکید شده است که این حمله هوایی نیروهای افغان در تاریخ 30 میزان در روستای «هزاره‌قشلاق» شهر تالقان، مرکز تخار زمانی راه اندازی شده است که دسته‌ای از جنگجویان گروه طالبان از این منطقه عبور می کردند.

کمیسیون حقوق بشر ضمن محکوم‌کردن این حمله خواهان شناسایی عاملان آن و تأمین عدالت و جبران خسارت برای آنان شده‌اند. این کمیسیون همچنان گفته است که جنگ راه‌حل نیست و باید فورا توقف یابد و آتش‌بس برقرار شود.

این کمیسیون تأکید کرده است: "دولت افغانستان مبتنی بر قوانین ملی و تعهد به حقوق و مقررات بین‌المللی مؤظف و متعهد به حفاظت از آزادی بیان، به‌مثابه یکی از حقوق بشری شهروندان و از مهم‌ترین دستاوردهای نظام سیاسی -حقوقی موجود است و باید به عمل به این وظیفه و تعهد خود ادامه دهد و در برابر اعمال خود پاسخگو باشد".

افزایش واقعات پولیو؛ بلای دیگری در کمین کودکان افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
افزایش واقعات پولیو؛ بلای دیگری در کمین کودکان افغانستان

این در حالی‌ست، که امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری در یک نوشته فیس‌بوکی روز گذشته، کشته شدن کودکان در حمله‌ی هوایی نیروهای افغان در تخار را بی‌اساس خوانده بود.

آقای صالح تاکید کرده بود: " با کسانی که شایعه را سرخط ساخته‌اند برخورد قانونی خواهد شد.» او گفته بود که این گفته‌هایش را با صلاحیت «دولتی» و «اخلاقی» نوشته است".

اما روز گذشته وزارت دفاع ملی گفت که در این حمله جنگ‌جویان طالبان هدف قرار گرفته است. این وزارت در اعلامیه تأکید کرد که یک هیأت باصلاحیت برای بررسی ادعای کشته‌شدن غیرنظامیان و کودکان در حمله‌ی هوایی نیروهای افغان در ولایت تخار تعیین شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала