اظهارات پوتین درمورد رابطه حضور امریکایی‌ها در افغانستان و منافع ملی روسیه

© Sputnik / Aleksey Nikolskyi /  مراجعه به بانک تصاویر اظهارات پوتین درمورد رابطه حضور امریکایی‌ها در افغانستان و منافع ملی روسیه
اظهارات پوتین درمورد رابطه حضور امریکایی‌ها در افغانستان و منافع ملی روسیه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئيس جمهور روسیه میگوید که حضور امریکایی‌ها در افغانستان به تامین ثبات در این کشور کمک می‌کند و در تناقض با منافع ملی روسیه نیست.

به گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئيس جمهور روسیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی "روسیه ۱" گفت که ادعای جو بایدن، نامزد انتخابات ریاست جمهوری امریکا مبنی بر اینکه "روسیه بخاطر کشتن سربازان امریکایی در افغانستان پول می‌پردازد" بی‌اساس است.

رئیس جمهور روسیه خاطر نشان ساخت که روسیه از آغاز، از حضور نیروهای امریکایی در افغانستان حمایت کرده است و در آن زمان به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در این مورد، رای مثبت داده بود.

پوتین گفت: "من هنوز هم به این باورم که حضور امریکایی‌ها در افغانستان در تناقض با منافع ملی ما نیست".

پوتین در اجلاس شانگهای: وضعیت در افغانستان همچنان پر تنش است - اسپوتنیک افغانستان
پوتین در اجلاس شانگهای: وضعیت در افغانستان همچنان پر تنش است

وی با اشاره به اینکه روسیه نیازی برای مبارزه با حضور امریکایی‌ها در افغانستان ندارد، گفت که حضور نیروهای امریکایی در افغانستان به تامین ثبات در این کشور کمک می‌کند.

به باور رئيس جمهور روسیه، در صورت خروج نیروهای امریکایی از افغانستان خطرهای زیادی ایجاد پیدا می‌شود و روسیه "مجبور به پرداخت مصارف اضافی" جهت تامین ثبات در آنجا (افغانستان)، خواهد شد.

پوتین با ابراز نظر درمورد اظهارات جو بایدن، نامزد انتخابات ریاست جمهوری امریکا مبنی بر اینکه روسیه "بخاطر کشتن سربازان امریکایی در افغانستان پول می‌پردازد" گفت که چنین اظهارات "دست کم خیلی عجیب اند و اصلا اساس ندارند".

رئيس جمهور روسیه یادآور شد که این اطلاعات برای نخستین بار تابستان سال جاری توسط رسانه‌های امریکایی نشر شد سپس مایک پامپئو، وزیر خارجه امریکا به سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه تماس گرفت و مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا به همتای روسی اش، سرگئی شایگو تماس گرفت.

پوتین گفت: "پس از آن مقامات رسمی بلندپایه نظامی و سپس مقامات ادارات استخبارات امریکایی اعلام کردند که هیچ اسناد و شواهدی برای تایید این اطلاعات ندارند. این بسیار عجیب است که در امریکا بعضی روزنامه‌ها را می‌خوانند، اما به اعلامیه‌ مقامات رسمی توجه نمی‌کنند".

جواب سخت امریکا درصورت تایید شدن اطلاعات درمورد تبانی روسیه با طالبان - اسپوتنیک افغانستان
جواب سخت امریکا درصورت تایید شدن اطلاعات درمورد "تبانی" روسیه با طالبان

چندی پیش روزنامه نیو یارک تایمز مقاله‌ای را منتشر کرد و در آن با ارجاع به مقامات اطلاعاتی که نام آن‌ها فاش نشده، ادعا شده بود که گویا به دونالد ترامپ یک گزارش اطلاعاتی درمورد اینکه روسیه به طالبان بخاطر کشتن سربازان امریکایی پاداش می‌دهد، ارائه شده اما ترامپ به آن واکنشی نشان نداده است.

پس از آن روزنامه واشنگتن پست نیز نوشته بود که چندین نظامی امریکایی در افغانستان بخاطر "تبانی" مسکو با طالبان، کشته شده اند.  

طالبان این گزارش را رد کرد و دونالد ترامپ نیز گفته است که هرگز چنین اطلاعاتی به او ارائه نشده است.

پس از آن سفارت روسیه در واشنگتن اعلام کرد که بخاطر این مقاله دروغین در شبکه‌های اجتماعی فراخوان‌ها "تصفیه حساب با روس‌ها" پیدا شد. دیپلومات‌های روسیه اطلاعات درمورد تهدیدها را به ارگان‌های مجری قانون و وزارت خارجه امریکا سپرده است. همچنان در وزارت خارجه روسیه این مقاله نیو یارک تایمز را جعلی نامیده اند.

ترامپ نیز به نوبه خود این مقاله را "فرمایشی" خوانده گفت که استخبارات امریکا این اطلاعات نیو یارک تایمز را معتبر نمی‌داند.

همچنان روبرت اوبراین، مشاور امنیت ملی ترامپ گفته است که اتهامات "تبانی روسیه با طالبان" که در رسانه‌ها نشر شده، مورد تایید سرویس‌های استخبارات امریکا قرار نگرفته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала