توافق آتش بس بشردوستانه میان آذربایجان و ارمنستان از صبح دوشنبه

© REUTERS / Staff توافق آتش بس بشردوستانه میان آذربایجان و ارمنستان از صبح دوشنبه
توافق آتش بس بشردوستانه میان آذربایجان و ارمنستان از صبح دوشنبه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت امور خارجه امریکا اعلام نمود که دو کشور ارمنستان و اذربایجان با آتش بس بشردوستانه در صبح روز دوشنبه موافقت کردند.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه امریکا گزارش داد، آتش بس در قره باغ  در ساعت 07:00 به وقت مسکو (08:30 به وقت کابل) روز دوشنبه آغاز می شود.

علی‌اف: آذربایجان برای توافق روی آتش‌بس در قره‌باغ آماده است - اسپوتنیک افغانستان
علی‌اف: آذربایجان برای توافق روی آتش‌بس در قره‌باغ آماده است

در بیانیه وزارت امور خارجه امریکا امده است: "آتش بس بشردوستانه از ساعت 08:00 به وقت محلی در 26 اکتوبر به اجرا گذاشته می‌شود ... ایالات متحده مذاکرات فشرده بین وزرای خارجه و روسای مشترک گروه مینسک، سازمان امنیت و همکاری اروپا را برای آتش بس میان ارمنستان و آذربایجان را باه یک قطعنامه صلح آمیز تسهیل کرد".

در بیانیه وزارت امور خارجه امریکا همچنین آمده است که روسای مشترک گروه OSCE با عنوان گروه مینسک (MG) در بیانیه مشترکی از آذربایجان و ارمنستان خواسته اند تا بلافاصله اقدامات لازم را برای اجرای توافق های آتش بس امضا شده در 10 اکتبر در مسکو انجام دهند. این بیانیه توسط ایگور پوپوف (از روسیه) ، استفان ویسكونتی (فرانسه) و اندرو شفر (امریكا) ، روسای گروه مینسک امضا شد. همچنان روسای مشترک با وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان در تاریخ 29 اکتبر در ژنو دیدار خواهند کرد.

ارمنستان از حضور غیر مستقیم اسرائیل در جنگ قره باغ خبر داد - اسپوتنیک افغانستان
ارمنستان از حضور "غیر مستقیم" اسرائیل در جنگ قره باغ خبر داد

درگیری در منطقه قره باغ از 27 سپتامبر آغاز شده است. ارمنستان و آذربایجان یکدیگر را به اقدامات جنگی متهم می کنند. در قره باغ شلیک و تیراندازی به سمت مناطق مسکونی غیر نظامی ادامه دارد. ارمنستان وضعیت جنگی اعلام کرده و تاکید می کند که باکو از حمایت آنکارا برخوردار است. رهبران روسیه، آمریکا و فرانسه از طرفین خواستند که مقابله با یکدیگر را کنار گذاشت و بدون پیش شرط مذاکره کنند. نهم اکتبر به دعوت رئیس جمهور روسیه، وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان به همتای روس خود در مسکو مذاکره کردند.

این مذاکره 10 ساعت به طول انجامید. در نهایت ایروان و باکو توافق کردند که از دهم اکتبر آتش بس در منطقه قره باغ اعلام کنند. اما در آن روز طرفین باز یکدیگر را به نقض توافق و شلیک و تیراندازی متهم کردند. بار دوم در نیمه 18 اکتوبر آتش بس اعلام شد. رهبران روسیه، ایالات متحده و فرانسه از طرف های مخالف خواستار پایان دادن به درگیری ها و آغاز مذاکرات بدون پیش شرط شدند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала