خشم غربی ها از حضور فعال روسیه در قطب شمال

© Sputnik / Sergei Mamontovخشم غربی ها از حضور فعال روسیه در قطب شمال
خشم غربی ها از حضور فعال روسیه در قطب شمال - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نشریه دی ولت در گزارشی استراتژی روسیه در قطب شمال را به ارزیابی گرفته است.

به گزارش اسپوتنیک، روزنامه نگار فلیکس هایک در مقاله ای برای روزنامه آلمانی Die Welt می نویسد: کشورهای غربی از سیاست روسیه در مورد مسیر دریای شمال خشمگین هستند؛ اما  آنها نمی‌توانند هیچ کاری در این زمینه انجام دهند.

وی معتقد است که مقامات روسیه قصد دارند شمال دور را که به سختی برای فعالیت اقتصادی سازگار است، تسخیرکنند. وی خاطرنشان کرده که مرزهای روسیه به دلیل گرم شدن کره زمین در حال افزایش است.

دست داشتن آمریکا از مبارزه به خاطر قطب شمال - اسپوتنیک افغانستان
روسیه و چین/کابوس وحشتناک آمریکا در قطب شمال

نویسنده مقاله یادآور می‌شود که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ، در ماه مارچ سال روان استراتژی روسیه در قطب شمال را برای دوره تا سال 2035 تصویب کرد. استراتژی جدید توسعه اقتصادی فعال منطقه را فراهم می کند.

به گفته این روزنامه نگار، اگرچه روسیه نمی تواند ادعایی در مورد قطب شمال داشته باشد، اما این‌کشور از "منطقه مانور" استفاده می كند ، بدین معنا که  برای استفاده از مسیر دریای شمال درخواست پرداخت نموده و در آینده  و قصد دارد مجوز قایقرانی و عبور از آن را فقط به كشتی های "نیروی دریایی داخلی"، یعنی کشتی های ساخته شده درکاخانه های روسی و زیر پرچم روسیه فراهم کند.

روزنامه‌نگار در ادامه می‌نویسد: "غرب خشمگین است، اما آنها نمی توانند کاری انجام دهید: مسکو کنترل این مسیر تجاری را در دست دارد و شرکت حمل و نقل خارجی با توجه به حضور نیروهای مسلح روسیه در قطب شمال، فقط مجبور هستند بپذیرند که این منطقه عملا در "انحصار کرملین" است. نویسنده یادآورشده است که منطقه اقتصادی روسیه تا 200 کیلومتری شمالی تر از  آبهای سرزمین آن امتداد یافته و بیشتر مسیر دریای شمال را در بر می گیرد.

گفتنی است که  ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در 5 مارچ 2020 اساس سیاستهای روسیه را در آرکتیک (قطب شمال) برای یک دوره تا سال 2035 به امضا رساند که راهی برای صنعتی کردن این منطقه سرشار از انرژی است.

این استراتژی بر توسعه مسیر دریایی شمالی به عنوان یک رقابت جهانی در حمل و نقل و ارتباطات تاکید دارد که زمینه بهره برداری از منابع طبیعی را فراهم می کند.

مسیر دریایی شمالی” NSR” در امتداد آبهای سرزمینی روسیه از تنگه برینگ بین سیبری و آلاسکا تا دریای بارنتز در نزدیکی ناروی جریان دارد که به دلیل یخ بستن آب در بیشتر ایام سال غیرقابل دسترسی است. مسیر دریای شمالی یک کریدور دریایی است که می تواند مسافت میان چین و اروپا را تا 40 درصد به نسبت مسیر کشتیرانی از طریق کانال سوئز کاهش دهد. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала