مردم شیلی لغو قانون اساسی دوران پینوشه را جشن گرفتند

© REUTERS / Rodrigo Garridoمردم شیلی لغو قانون اساسی دوران پینوشه را جشن گرفتند
مردم شیلی لغو قانون اساسی دوران پینوشه را جشن گرفتند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
میلیون‌ها تن از شهروندان شیلی به لغو قانون اساسی دوران پینوشه رای مثبت دادند.

به گزارش اسپوتنیک، مردم شیلی با شرکت در همه پرسی، قانون اساسی 1980 که در زمان دیکتاتوری ژنرال آگوستو پینوشه تصویب شد را، رد کردند.

با توجه به شمارش بیش از سه چهارم آراء، 78.12 درصد از رای‌دهندگان به تدوین قانون اساسی جدید رای دادند. 

بسیاری ابراز امیدواری کرده‌اند که متن جدید با ضمانت‌های حقوق برابرتر برای مراقبت‌های بهداشتی، حقوق بازنشستگی و تحصیلات، روحیه سرمایه‌داری را متلاشی کند.

زلزله در شیلی - اسپوتنیک افغانستان
امروز کشور شیلی به لرزه آمد

در میدان مرکزی پایتخت شیلی مراسم آتش‌بازی با شرکت ده‌ها هزار شیلیایی برگزار شد و واژه "تولد دوباره" روی برج های میدان ظاهر شد

از 19 میلیون شهروند شیلی 14 میلیون واجد شرایط رای‌دهی شرکت کردند و به این سوالات پاسخ دادند: "آیا خواهان قانون اساسی جدید هستید؟" و "کدام هیئت باید قانون اساسی جدید را بنویسد؛ کمیسیون مدنی منتخب یا هیئت قانون اساسی".

پس از تظاهرات ضد دولتی در شیلی که از اکتبر 2019 آغاز شد و بیش از 5 ماه ادامه داشت، بازنویسی قانون اساسی از جمله اصلی‌ترین درخواستهای معترضان بود.

آگوستو پینوشه، از نظامیان شیلی بود که در کودتای 1973 شیلی، دولت سوسیالیست سالوادور آلنده را سرنگون کرد و به مدت 17 سال ریاست جمهوری شیلی را تا سال 1990 به عهده داشت. رژیم پینوشه با سرکوب احزاب سیاسی و تعقیب فعالان دموکراسی در این کشور شناخته می‌شود. این دیکتاتوری در تاریخ شیلی بی‌سابقه بوده‌است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала