سازمان ملل: مذاکرات صلح افغانستان تلفات غیرنظامیان را کمتر نکرد

© Sputnik / Roman Makhmutov /  مراجعه به بانک تصاویر سازمان ملل: مذاکرات صلح افغانستان تلفات غیرنظامیان را کمتر نکرد
سازمان ملل: مذاکرات صلح افغانستان  تلفات غیرنظامیان را کمتر نکرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دفتر هیات معاونت سازمان ملل "یوناما"در افغانستان می‌گوید یافته های آنان نشان می دهد افغانستان همچنان به عنوان مرگبارترین منطقه در جهان برای غیرنظامیان است و مذاکرات صلح این

به گزارش اسپوتنیک، سازمان ملل متحد در گزارش تازه‌‌‌یی که امروز (سه‌شنبه، 6 عقرب) منتشر شد، ادعا می‌کند که آغاز مذاکرات صلح نتوانسته از تلفات غیرنظامیان در افغانستان جلوگیری کند.

یافته‌‌های این گزارش سازمان ملل متحد، نشان می‌‌دهند که هرچند تلفات غیرنظامیان درنُه ماه نخست سال 2020 درمقایسه به زمان مشابه سال 2019، 30 درصد کاهش یافته‌‌است، اما مذاکرات صلح افغانستان نتوانسته‌‌است درکل تلفات غیرنظامیان را متوقف بسازد.

بربنیاد این گزارش، درنُه ماه نخست سال جاری میلادی، 5،939 غیرنظامی درجنگ افغانستان کشته و زخمی شده‌‌اند که از این میان، 2117 تن جان باخته و 3822 تن هم زخمی شده‌‌اند.

با این همه، این آمار نشان می‌‌دهد که در نُه ماه نخست سال جاری میلادی، میزان تلفات غیرنظامیان در افغانستان در مقایسه به زمان مشابه در 8 سال گذشته کمترین آمار است.

سازمان ملل خواستار توقف فوری خشونت‌ها در افغانستان شد  - اسپوتنیک افغانستان
سازمان ملل خواستار توقف فوری خشونت‌ها در افغانستان شد

هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) از طرف‌‌های درگیر جنگ می‌‌خواهد تا اقدامات بیشتری برای محافظت از غیرنظامیان روی دست گیرند.

در حدود بیش از یک ماه می‌‌شود که هیئت‌‌های جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان مذاکرات مقدماتی برای آغاز مذاکرات رسمی صلح را در دوحه آغاز کرده‌‌اند، اما تاکنون دو طرف موفق نشده‌‌اند حتا روی کارشیوۀ این مذاکرات به توافق برسند.

هرچند انتظار می‌‌رفت هم‌زمان با آغاز این مذاکرات خشونت‌‌ها در افغانستان کاهش یابند، اما برعکس خشونت‌‌ها در این مدت سیر صعودی داشته‌‌است؛ چنان‌‌که بربنیاد آمارهای وزارت دفاع ملی هم‌‌‌اکنون در بیش از 20 ولایت کشور جنگ‌‌ها میان نیروهای دولتی و طالبان جریان دارند.

از این میان، در حدود سه هفته می‌‌شود که نبردهای شدید در ولایت هلمند – در حومه‌‌های شهر لشکرگاه – ادامه دارند. نبردهایی‌‌که بربنیاد آمارهای سازمان ملل، در حدود 70هزار تن را آواره کرده‌‌اند.

سازمان ملل متحد، می‌‌گوید که از تشدید نبردها در هلمند، حملۀ بی رویه در ننگرهار، لغمان و غور و نیز انجام حملۀ هوایی در تخار و در آخرین مورد حملۀ انتحاری بر یک مرکز آموزشی در غرب کابل، نگران است.

در تازه‌‌ترین حمله، یک مهاجم انتحاری شام‌‌گاۀ روز شنبه مرکز آموزشی کوثر دانش در برچی کابل را هدف قرار داد و جان 30 تن را گرفت و 70 تن دیگر را زخمی ساخت.

بسیاری از قربانیان، دانش‌‌آموزانی بودند که از ولایت‌‌ها به کابل آمده بودند و در این مرکز آموزشی برای آزمون کانکور آماده‌‌گی می‌‌گرفتند.

گزارش سازمان ملل نشان می‌‌دهد که 31 درصد از تلفات در نُه ماه اخیر کودکان و سیزده درصد هم زنان بوده‌اند.

در گزارش سازمان ملل، 58 درصد مخالفان مسلح دولت عامل تلفات غیرنظامیان قلمداد شده‌‌اند.

در این گزارش، تلفات غیرنظامیان از سوی گروه طالبان در نُه ماه، 6 درصد افزایش را نشان می‌‌دهد. اما تعداد کلی تلفات یعنی کشته و زخمی از سوی این گروه 32 درصد کاهش یافته‌است.

در این گزارش، آمده‌‌است که تلفات غیرنظامیان در نتیجۀ حمله‌‌های گروه‌های ناشناخته افزایش داشته، اما حمله‌‌های گروه‌ داعش کاهش داشته‌‌اند.

سازمان ملل، مسؤول 28 درصد از تلفات غیرنظامیان را نیروهای طرفدار دولت دانسته و هم‌‌چنین یاد آور شده‌‌است که تلفات غیرنظامیان در حمله‌‌های این نیروها 34 درصد کاهش یافته‌‌است.

در اخیر این گزارش، سازمان ملل گفته‌‌است که تلفات غیرنظامیان در حمله‌‌های هوایی نیروهای دولتی 70 درصد افزایش داشته‌‌است که این مورد نگران کننده‌است.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала