طالبان: جنگ ما حرام نیست، از دور فتواهای باطل ندهید

© AP Photo / Allauddin Khanطالبان: جنگ ما حرام نیست، از دور فتواهای باطل ندهید
طالبان: جنگ ما حرام نیست، از دور فتواهای باطل ندهید - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سخنگوی گروه طالبان گفته است که پس از یورش امریکا به افغانستان، مجبور به جهاد مسلحانه شدیم.

به گزارش اسپوتنیک، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه شورشی طالبان، در مورد مواقف‌ اخیر بعضی علماء در رابطه حملات این گروه اظهار نظر کرده است.
سخنگوی طالبان در اعلامیه نوشته است که پس از آنکه امریکا، وارد افغانستان شد، این گروه به فتوای علمای جدید کشور برای گرفتن حق مشروع آزادی خود و نجات دادن نظام اسلامی، مجبور به جهاد مسلحانه شدند.

رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان : جنگ افغانستان جواز شرعی ندارد - اسپوتنیک افغانستان
رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان: جنگ افغانستان جواز شرعی ندارد

وی افزوده است که دربیست سال گذشته، این فریضه بزرگ را با تکالیف، زحمات، هجرت‌ها، اسارت‌ها، گرفتاری‌ها و قربانی‌های بسیار به نحوه‌ احسن آن تا به این‌جا رسانیده‌اند.
در اعلامیه این گروه آمده است که نیروهای امریکایی آمده خروج از افغانستان هستند. وی افزوده است که نیز آنانی که در بیست سال گذشته به‌حیث ماموران اشغال‌گران برای تحقق اهداف امریکایی‌ها بر افغان‌ها مسلط ساخته شده بودند هنوز بر سر قدرت هستند.
مجاهد در این اعلامیه افزوده است که رژیم امریکا برای افغانستان ضربات معنوی ایجاد کرده است: فساد اخلاقی به اوج رسیده‌است، فساد اداری به فرهنگ تبدیل شده، چور، غصب، رشوت، اختلاس، زیرپا کردن حقوق مردم و تجاوز بر حریم‌های شخصی به معمولات روزمره مبدل شده‌است.
سخنگوی طالبان می‌گوید که سیستم وارد شده از غرب بر افغان‌ها تحمیل شده که به ارزش‌های دینی کشور صدمه شدید وارد کرده است.
وی افزوده است که این گروه جهاد خود را به هدف اقامه نظام خالص اسلامی آغاز کرده بود و می‌خواهند با استفاده سالم از راه‌های نظامی و سیاسی خود را به اهداف شان برسانند.
در ادامه آمده است: "تا آنگاهی که این هدف بزرگ شرعی به دست نیامده، جهاد با مشروعیت و افضلیت خود دوام می‌داشته باشد. هیچ‌کسی نمی‌تواند در راستای این آرمان بزرگ افغان‌ها مزاحم واقع شود و موانع ایجاد بکند."
او درمورد مواقف اخیر برخی از علمای دینی درباره اینکه حملات طالبان این گروه شرعی نیست، نوشته است: "فتوا دادن و ناجایز خواندن این جهاد بزرگ از سوی بعضی به اصطلاح نشست های علمای داخل و خارج از کشور که یکروزی هم تکالیف جهاد را متحمل نشده‌اند و نه هم از جریانات اخیر افغانستان از نزدیک آگاهی دارند، قابل تاسف است.
در آخر نوشته است: "اینکه بعضی آن ملاهای درباری اداره کابل که در بیست سال گذشته هیچ تشویشی بر دین، کشور و ارزش‌ها نداشتند، بلکه برعکس با تراشیدن دلایل باطل از اشغال‌گران معاشات می‌گرفتند و خود را مستضعف می‌دانستند، آن‌ها گردهم می‌آیند و فتواهای فرمایشی می‌دهند، این خود جفای بزرگ و تاریخی در برابر دین، شریعت اسلامی و ملت رنج‌دیده افغانستان است، که نباید انجام دهند."
این درحالیست که شیخ احمد الریسونی، رییس این اتحادیه که در قطر فعالیت دارد در گفت‌وگوی ویژه با طلوع‌نیوز، کشتار مسلمانان را یک گناه بزرگ می‌داند و می‌افزاید که حمله‌های انتحاری به ویژه در برابر مسلمانان ناروا است: «جنگ دلیل شرعی ندارد. قتل یک فرد هم جواز ندارد؛ بنأ نخست باید جنگ توقف یابد و مذاکرات به‌منظور ایجاد دولت جدید و نشان دادن یک افغانستان مترقی و اسلامی و نشان دادن یک افغانستان پیشرفته و اسلامی به‌گونه‌یی که در قضایای جهانی سهم داشته باشد و روابط خارجی‌اش را بسازد به پیش برود.»
رییس اتحادیۀ جهانی علمای اسلام در پاسخ به این پرسش که اگر جنگ افغانستان جواز شرعی ندارد، پس به آن چه نامی می‌دهد گفت: «آن را جرایم می‌نامیم؛ کشتار و قتل کنونی جرم است. به هراندازه‌یی‌که انسان مرتکب قتل شود به‌همان اندازه مرتکب جرایم می‌شود.»
او افزود عملیات جنگی علیه مسلمانان در مورد افغانستان در شرایط کنونی توجیهی ندارد؛ نه انتحاری و نه استشهادی و نه هم از طریق جنگ رو در رو و این‌ها از جملۀ کارهای حرام استند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала