در پنج روز گذشته، 65 غیرنظامی در 4 ولایت افغانستان جان باخته‌اند

© Sputnik / JAKدر پنج روز گذشته، 65 غیرنظامی در 4 ولایت افغانستان جان باخته‌اند
در پنج روز گذشته، 65 غیرنظامی در 4 ولایت افغانستان جان باخته‌اند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
آمارهای طلوع‌نیوز نشان می‌دهند که تنها در پنج‌روز گذشته، 65 غیرنظامی قربانی حمله‌های مسلحانه و انفجارها در چهار ولایت - کابل، غزنی، خوست و زابل - شده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک، بربنیاد این آمارها، در این حمله‌های مسلحانه و انفجارها در این مدت 143 غیرنظامی هم زخمی شده‌اند.

هاشم نظری که دانش‌آموز صنف هفتم مکتب بود یکی از این قربانیان است. او در انفجار روز سه‌شنبه در چهار قلعۀ وزیر آباد در حوزۀ دهم جان باخت.

ناظر نظری، پدر هاشم نظری که با کراچی دستی در شهر کار می‌کند می‌گوید فرزندش هم مکتب می‌رفت و هم در یک دُکان بایسکل‌سازی کار می‌کرد اما  دیروز هنگامی که می‌خواست به مکتب برود انفجار جان او را گرفت: «مکتب می‌رفت. دیروز که از خانه رفت، ساعت یک و بیست دقیقه بود؛ در انتحاری برابر شد. ما فکر کردیم که مکتب رفته‌است؛ ناوقت خبر شدیم که قربانی شده‌‎است.»

نوروز نظری، برادر هاشم نظری نیز گفت: «به تلفن هاشم زنگ زدم، اما تلفونش را کسی دیگر جواب داد. تلفون خود را در دُکان که در پیش خانه است مانده بود و خودش گفته بود که مکتب می‌رود. وقتی به خانه نیامد، به مکتب رفتیم؛ دیدم همه رخصت شده بودند و سپس از شفاخانه جسدش را پیدا کردیم».

علی اکبر، دومین قربانی انفجار ماین در چهار قلعه وزیر آباد است. او که نان‌آور خانواده بود، هنگامی جان باخت که مشغول کار در بایسکل‌سازی‌‎اش بود.

محمد بصیر، مامای علی اکبر می‌گوید که او نامزد بود و قرار بود مراسم ازدواجش را به‌زودی برگزار کند: «بچۀ کلان خانواده بود. درس را تا صنف شش خوانده بود. از صبح تا شام فقط مصروف پیدا کردن یک لقمه نان بود».

در همین حال، آمارهای کمیسیون مستقل حقوق‌بشر نیز نشان می‌دهند که نزدیک به 30 کودک در رویدادهای هراس‌افگنانۀ چهار روز گذشته جان باخته‌اند.

ذبیح‌الله فرهنگ، رئیس نشرات کمیسیون مستقل حقوق‌بشر اظهار داشت: «ضرورت بسیار جدی است که باید آتش‌بس اعلام شود و سبب بیشتر نقض حقوق مردم افغانستان نشوند».

یک گزارش سازمان ملل متحد که همین دیروز پخش شد، نشان می‌دهد که پس از گشایش مذاکرات میان افغانان هیچ کاهشی در تلفات غیرنظامیان در جنگ افغانستان به‌میان نیامده و از همین‌رو در نُه ماه گذشته نزدیک به شش‌ هزار غیرنظامی در کشور کشته و زخمی شده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала