سرعت سیارکی که ممکن است به زمین برخورد کند

© Depositphotos.com / Animaxx3dسرعت سیارکی که ممکن است به زمین برخورد کند
سرعت سیارکی که ممکن است به زمین برخورد کند  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دانشمندان انستیتوت ستاره شناسی دانشگاه هاوایی تغییرات را در سرعت سیارک به نام «آپوفیس» کشف کردند که ممکن است در سال 2068 به زمین برخورد کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، سیارکی به نام خدای هرج و مرج در حالی که در مسیری به سمت زمین حرکت می‌کند سرعت بیشتری گرفته است. کارشناسان هشدار داده‌اند این سیارک ظرف 48 سال آینده ممکن است به سیاره ما برخورد کند.

ستاره شناسان دانشگاه هاوایی تأیید کردند که سیارک عظیم «آپوفیس» در اثر تابش غیر یکنواخت که مانند یک رانشگر کوچک عمل می‌کند، در مسیر خود به زمین شتاب گرفته است. پیش از این کشف، گفته می‌شد که این برخورد غیرممکن است اما یافته‌های جدید نشان می‌دهد این سیارک در 12 اپریل سال 2068 احتمال برخورد به زمین را دارد و این می‌تواند فاجعه بار باشد.

عرض آپوفیس بیش از یک‌هزار فوت است و شدت برخورد آن با زمین معادل انفجار 880 میلیون تن تری‌نیتروتولوئن یا تی‌ان‌تی (TNT) یا تروتیل خواهد بود.

از آن زمان این سیارک در حالیکه در مدار خود به دور خورشید می‌چرخد، ردیابی می‌شود. محققان در اوایل سال جاری «آپوفیس» را با تلسکوپ «سوبارو» مشاهده کردند و پس از تجزیه و تحلیل اثر یارکوفسکی تشخیص دادند که سرعت آن افزایش یافته است. ستاره شناسان گفته بودند که قبل از وقوع اثر یارکوفسکی، برخورد آن در سال 2068 غیرممکن است، اما از آن زمان نظر خود را تغییر داده اند.

آپوفیس در 19 جون 2004 توسط ستاره شناسان «رصدخانه ملی کیت پیک» در آریزونا کشف شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала