آیا حضور آمریکا در افغانستان برای روسیه بهتر است؟

© Fotolia / yulenochekkکاخ کرملین مسکو
کاخ کرملین مسکو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
برخی کارشناسان باور دارند که هماهنگی دو قدرت بزرگ جهانی - روسیه و آمریکا برای تأمین امنیت در منطقه و به ویژه امنیت در افغانستان تأثیر گذار است و مدیریت درست این هماهنگی می تواند تا حدودی زیادی از گسترش فعالیت گروه های تروریستی و نفوذ این گروه ها به منطقه جلوگیری کند.

ولادیمیر پوتین، رئيس جمهور روسیه می‌گوید بهتر است نیروهای آمریکایی همچنان در افغانستان بمانند. وی در یک گفتگوی تلویزیونی با بیان این مطلب تأکید کرد که  حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان برای امنیت افغانستان  و امنیت منطقه مفید است.   

رئیس جمهور روسیه گفت کشورش از همان ابتدا  از حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان حمایت کرده و قبلا هم به قطعنامه مربوطه در شورای امنیت سازمان ملل رای مثبت داده است.  وی گفت: «هنوز هم معتقدم که حضور آمریکا در افغانستان در مغایرت با منافع ما نیست.»

 نزدیکی روسیه و آمریکا در افغانستان تا چه حد می تواند به حل زودهنگام مسئله افغانستان کمک کند؟

آیا افغانستان می تواند حساب کند  که روسیه کشورهای آسیای میانه و ایران را متقاعد بسازد تا برای صلح افغانستان اقدامات بیشتری انجام دهند؟

آقای عبدالشکور واقف حکیمی، نماینده بدخشان در مجلس، در یک گفتگوی ویژه با اسپوتنیک ضمن اظهار نظر در این مورد گفت:

 «بدون شک اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در مورد رضایت کشورش از حضور آمریکا در افغانستان به بسیاری شک و تردید ها پایان می ‌بخشد. در شمار زیادی از محافل سیاسی و مراجع استخباراتی گاه و بیگاه سخنانی مطرح شده که حضور ایالات متحده در افغانستان، منافع و مصالح روسیه را در افغانستان و هم در منطقه مورد تهدید قرار داده است. اظهار رضایت آقای پوتین، از حضور آمریکا در افغانستان نه تنها باعث پایان دادن به این تردید ها می‌شود بلکه می‌تواند در تأمین صلح و پایان دادن  به جنگ درازمدت در کشور ما، زمینه دریافت راه حل های مشترک و مورد توافق برای همه را هموار نموده و سرانجام دسترسی به صلح را فراهم کند».

به گفته نماینده بدخشان در مجلس، این امر به ویژه می تواند باعث تشویق کشورهای شود که تا هنوز در مسئله صلح افغانستان، خاصتا در مذاکرات صلح دوحه به صورت فعال و مجدانه حضور ندارند.  اقدامات این کشورها می‌تواند باعث تسریع روند صلح و سرانجام دستیابی به نتایج  در مذاکرات شود.

اظهارات پوتین درمورد رابطه حضور امریکایی‌ها در افغانستان و منافع ملی روسیه - اسپوتنیک افغانستان
اظهارات پوتین درمورد رابطه حضور امریکایی‌ها در افغانستان و منافع ملی روسیه

آقای حکیمی در رابطه به متقاعد ساختن کشورهای منطقه برای انجام اقدامات موثر و فعال در جهت تأمین صلح در افغانستان  می‌گوید:

«جای تردید نیست که روسیه از اثر و نفوذ غیر قابل انکار بر کشور های آسیای مرکزی  برخوردار است. روسیه روابط استراتژیک و تنگاتنگ با جمهوری اسلامی ایران دارد. این کشور همچنان هم پیمان نزدیک به چین است، همه‌ای این موضوعات روسیه را قادر می‌سازد تا کشور های نامبرده را متقاعد بسازد تا در روند صلح افغانستان نقش فعالتری را بازی بکنند و روند مذاکرات نه چندان موفق دوحه را روح تازه ببخشند».

در همین حال محمد علی اخلاقی، نمایند غزنی در مجلس نمایندگان نیز در صحبت با اسپوتنیک، در رابطه به اظهارات رئیس جمهور روسیه در خصوص مخالفت کشورش با خروج نیرو های آمریکایی از افغانستان گفت: سخنان رئیس جمهور روسیه را می‌توان از دو زاویه به تحلیل گرفت:

«نخست از همه، روسیه نگران است که در صورت خروج نیرو های خارجی از افغانستان، احتمال دارد افغانستان به جغرافیای تبدیل شود که در آن گروه های تروریستی لانه گرفته و این گروه ها بتوانند از خاک  افغانستان تهدید جدی را برای مرز های شرقی روسیه ایجاد کنند. این امر می‌تواند تهدید جدی را برای  فدراسیون روسیه و کشور های نزدیک به آن، از جمله کشور های آسیای میانه به بار آورد. تا کنون کشور های ناتو و نیرو های آمریکایی به عنوان یک سپر در برابر این تهدید ها قرار داشتند که به نفع روسیه بود».

نماینده مجلس در ادامه گفت:

«از جانب دیگر ما می‌توانیم به صراحت ابراز بداریم که رقابت دیرینه  و همیشگی دو کشور بزرگ - روسیه و آمریکا در افغانستان غیر قابل انکار و مشخص است. حضور ناتو و آمریکا در افغانستان به هزینه هنگفت نیاز دارد. این امر فشار های اقتصادی و امنیتی زیادی را وارد می‌کند. تداوم این حضور از نظر سیاسی جایگاه کشوری را که در (افغانستان) نیرو دارد، در صحنه بین‌المللی تنزیل می‌کند.»

آقای اخلاقی در اخیر سخنانش گفت:  از هر زاویه که تحلیل شود،  اظهارات آقای پوتین دراین رابطه منطقی به نظر می‌رسد و افزود:

«حل مشکلات امنیتی در افغانستان از آنجا که هم بعد داخلی دارد و هم بین‌المللی، پس طبیعی است که کشور های مانند روسیه، ایران، هند و چین در کنار آمریکا و پاکستان نفوذ و تأثیر گذاری خود را بالای مسایل امنیتی افغانستان دارند. بنابراین اگر این کشور ها اقدامات شان را در هماهنگی با یکدیگر و با ایجاد یک اجماع منطقوی و بین المللی مدیریت کنند به نفع همه و در گام نخست به نفع افغانستان خواهد بود. همچنان اگر افغانستان بتواند این هماهنگی را با حفظ دیپلماسی خارجی خود به گونه  خوب در جهت تأمین صلح  و برقراری امنیت در افغانستان مدیریت کند برای همه مفید خواهد بود».

گفتنی است روسیه از جمله کشور های است که موثریت خود را در امنیت بسیاری کشور های منطقه از جمله افغانستان ثابت نموده و این‌کشور امکانات کافی در اختار دارد. به همه روشن است که امنیت کشور های آسیای میانه و اینکه تروریست ها  تا هنوز نتوانسته اند طوری که می‌خواستند به کشور های مذکور نفوذ کنند، تا حدود زیادی مرهون اقدامات روسیه است. روسیه  در توافق با آمریکا و حکومت افغانستان ، می‌تواند در تأمین صلح و امنیت در افغانستان نقش بارزی را ایفا بکند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала