قدردانی باکو از احتمال مشارکت ایران در حل و فصل قره باغ

© AFP 2023 / Vahram Baghdasaryanقدردانی باکو از احتمال مشارکت ایران در حل و فصل قره باغ
قدردانی باکو از احتمال مشارکت ایران در حل و فصل قره باغ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سخنگوی دولت آذربایجان گفته است که ایران در آینده می‌تواند در حل و فصل مناقشه قره باغ سهم داشته باشد.

به گزارش اسپوتنیک، حکمت حاجی اف، سخنگوی رئیس جمهور آذربایجان، در مصاحبه‌ای ابراز کرد: "ایران به عنوان یک قدرت علاقه دارد تا در منطقه، صلح تامین شود. به همین لحاظ ایران حق مشارکت در تامین صلح منطقه و قفقاز جنوبی را دارد. ایران می تواند سهم خود را در روند حل اختلافات داشته باشد.
حاجی اف، سفر معاون وزیر خارجه ایران به این کشور را مثمر خواند: "ما درباره حل و فصل درگیری در قره‌باغ بحث کردیم. ایران علاقمند تامین صلح در منطقه است، ما قدردانی می کنیم که ایران همیشه از یکپارچگی ارضی آذربایجان در مرزهای شناخته شده بین المللی خود حمایت و پشتیبانی می کند."

ترامپ قول داد جنگ در قره باغ را به راحتی حل کند - اسپوتنیک افغانستان
ترامپ قول داد جنگ در قره باغ را به راحتی حل کند

معاون وزیر امور خارجه ایران روز گذشته به عنوان فرستاده ویژه رئیس جمهور ایران در حل و فصل قره باغ از باکو بازدید کرد و قصد دارد پس از مسکو برای دیدار از ایروان و انقره برود.
سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه بعنوان فرستاده ویژه کشور ایران و به منظور پیشبرد ابتکار ایران برای حل مناقشه قره باغ و در گیری‌های به وقوع پیوسته بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان به باکو سفر کرد.
قابل ذکر است که به تاریخ ۲۷ سپتمبر درگیری مسلحانه بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره‌باغ کوهستانی شروع شد و دو طرف طی این مدت، یکدیگر را به آغاز درگیری متهم کرده‌اند و بر اثر این درگیری ده‌ها نفر از دو طرف کشته یا زخمی شده‌اند. دو طرف مدعی حملات طرف مقابل به غیرنظامیان هستند.
به تاریخ ۱۰ اکتوبر، وزرای خارجه دو کشور با میانجی‌گری وزیر خارجه روسیه در مسکو دیدار و گفتگو نمودند که پس از مذاکرات ۱۰ ساعته مبنی بر اعلام آتش‌بس تصمیم گرفتند.
جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی از سال 1992 به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط ارمنستان و اعلام خودمختاری این منطقه وارد درگیری نظامی شدند و تلاش‌ها برای حل مناقشه قره‌باغ در قالب گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала