چراغ سبز امریکا برای استقرار نیروهای حافظ صلح از کشورهایی اسکاندیناوی در قره‌باغ

© Sputnik / Ministry of Defence of Azerbaijan /  مراجعه به بانک تصاویر چراغ سبز امریکا برای استقرار نیروهای حافظ صلح از کشورهایی اسکاندیناوی در قره‌باغ
چراغ سبز امریکا برای استقرار نیروهای حافظ صلح از کشورهایی اسکاندیناوی در قره‌باغ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ایالات متحده امریکا موضوع استقرار نیروهای حافظ صلح از کشورهایی اسکاندیناوی در قره‌باغ کوهستانی را بررسی می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک، رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی امریکا امروز شنبه (31 اکتوبر) می‌گوید که امریکا تصمیم گرفت موضوع استقرار نیروهای حافظ صلح از کشورهایی اسکاندیناوی در قره‌باغ کوهستانی را مطالعه کند.

وی گفت: هر نوع میانجیگری توسط ترکیه در مناقشه قره‌باغ برای امریکا و همچنان برای ارمنستان یک اقدام ناموفق است. ما معتقدیم که هر دو کشور باید [استقرار] نیروهای اسکاندیناوی را در بپذیرند.

ترامپ قول داد جنگ در قره باغ را به راحتی حل کند - اسپوتنیک افغانستان
ترامپ قول داد جنگ در قره باغ را به راحتی حل کند

به نظر او، بدون مشارکت نیروهای حافظ صلح و ناظران بین‌المللی، تصور یک آتش‌بس واقعی در این منطقه دشوار است.

مشاور امنیت ملی امریکا در ادامه بر ضرورت استقرار نیرو‌های حافظ صلح تاکید کرد؛ اما گفت که این نیرو‌ها نباید از اعضای گروه مینسک (روسیه، امریکا و فرانسه) و کشور‌های همسایه ارمنستان و جمهوری آذربایجان باشند. او گفته است نیروهایی از کشورهای اسکاندیناوی باید در این عملیات حضور داشته باشند.

پیش از یان، الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان در پاسخ به سوالی خبرنگاران مبنی بر این که آیا این کشور از ترکیه کمک می‌خواهد یا خیر گفت که باکو مخالف مداخله کشورهای ثالث در درگیری قره‌باغ است. با این حال، به گفته وی، ایروان «خواهان مشارکت آنها در نبردها است. همزمان علی‌اف ابراز اطمینان کرد که این اتفاق نخواهد افتاد. وی خاطرنشان کرد که کشورهای اطراف ما شرکا و دوستان ما هستند».

تنش های میان آذربایجان و ارمنستان بر سر قره باغ از 27 سپتمبر از سرگرفته شد. طرفین یکدیگر را آغازگر این درگیری می‌دانند.

طرفین درگیری تاکنون سه بار در خصوص آتش‌بس توافق کرده اند. آخرین توافق آتش‌بس میان طرفین از روز 26 اکتوبر اجرایی شد، اما پس از این توافق نیز همانند دفعات گذشته طرفین از عدم رعایت آتش‌بس از سوی طرف دیگر خبر دادند.

درگیری‌های میان باکو و ایروان درباره منطقه قره باغ از فبروری سال 1988 و از زمانی که منطقه قره ‌باغ جدایی خود را از آذربایجان اعلام کرد، آغاز شده است. در جریان درگیری‌های مسلحانه از سال 1992 تا 1994، آذربایجان کنترول منطقه قره ‌باغ و مناطق اطراف آن را از دست داد. از سال 1992 مذاکراتی برای دستیابی به راه ‌حل صلح‌آمیز درباره این درگیری تحت چارچوب گروه مینسک سازمان همکاری و امنیت اروپا با ریاست مشترک روسیه، امریکا و فرانسه آغاز شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала