عمران خان درباره «نقش حکمتیار» در افغانستان سکوت کرد

© Photo / Imran Khan/facebookImran Khan
Imran Khan - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نخست وزیر پاکستان با گریز از پاسخ به توافق این کشور با حکمتیار برای تقسیم قدرت با طالبان گفت که اسلام‌آباد خواستار عدم استفاده هند از خاک افغانستان علیه پاکستان است.

به گزارش اسپوتنیک، عمران خان، نخست وزیر پاکستان در صحبت های با نشریه «اشپیگل» درباره برسمیت شناختن «امارت اسلامی» طالبان گفت که این حق اسلام‌آباد بود تا این گروه را برسمیت بشناسد اما پاکستان هیچ کنترلی بر آن‌ها نداشت.

عمران خان درباره نتیجه مذاکرات بین‌الافغانی و احتمال اینکه طالبان از طریق نظامی قدرت را در دست بگیرد نیز به «اشپیگل» گفت: در حال حاضر هیچکس نمی‌تواند پیش‌بینی کند که افغانستان به کدام طرف می‌رود اما می‌توانم بگویم که بعد از افغانستان، پاکستان بیش از هر کشور دیگری خواستار برقراری صلح در افغانستان است.

نخست وزیر پاکستان درباره دیدار اخیرش با گلبدین حکمتیار؛ رهبر حزب اسلامی و گزارش‌ها مبنی بر پیشنهادش به وی برای توافق تقسیم قدرت با طالبان پس از خروج نیروهای آمریکایی، با گریز از دادن پاسخ، اظهارداشت: حکمتیار در انتخابات افغانستان شرکت کرده و قانون اساسی افغانستان را پذیرفته است.

 حکمتیار با پیام صلح به پاکستان رفت - اسپوتنیک افغانستان
حکمتیار: پاکستان وطن دوم من است

وی افزود: پیش از دیدار با حکمتیار با عبدالله دیدار داشتم که ریاست شورای عالی مصالحه در افغانستان را به عهده دارد، ما در افغانستان هیچ فرد مورد علاقه‌ای نداریم؛ تنها علاقه من این است که دولت آینده در کابل به هند اجازه ندهد از آنجا علیه پاکستان فعالیت کند.

رهبر حزب اسلامی افغانستان اخیراً در حالی طی دعوت رسمی با سفر به پاکستان با نخست وزیر، رئیس جمهور، وزیر خارجه، رئیس پارلمان و رئیس سنای این کشور دیدار کرد که هیچ سمت رسمی در دولت افغانستان ندارد.

حکمتیار پس از این سفر 3 روزه در یک نشست خبری در کابل اعلام کرد که تنها راه حل بحران افغانستان برقراری دولت موقت است که واکنش‌های گسترده‌ای را بین سیاسیون و فعالان شبکه‌های اجتماعی در افغانستان در پی داشت.

 شاه حسین مرتضوی، مشاور ارشد رئیس جمهور افغانستان در واکنش به این اظهارات گفت که حکمتیار طرح ایجاد دولت موقت را از پاکستان با خود آورده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала