نبیل: هدف آمریکا و دیگر بازیگران از صلح غارت معادن افغانستان است

© Photo / Facebook/RNرحمت الله نبیل
رحمت الله نبیل  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس پیشین امنیت ملی می‌گوید، صلح نیابتی در افغانستان با هدف بازگشت آرامش به کشور نیست بلکه مهمترین هدف آن غارت منابع کشور است.

 به گزارش اسپوتنیک، رحمت‌الله نبیل می گوید که صلح نیابتی در افغانستان نه تنها به منظور تطبیق نظام نیابتی است، بلکه بازیگران بزرگ، برای غارت معادن افغانستان نیز به بهانه توسعه اقتصادی پسا صلح، برنامه هایی دارد. او افزوده که خلیل‌زاد برای خودش و سهمش در معاملات تجاری آینده لابی می‌کند.

وی اضافه کرد علاوه بر آمریکا و انگلیس، ارتش پاکستان، قطری‌ها و دیگر بازیگران بزرگ به بهانه توسعه اقتصادی پسا صلح افغانستان درحال برنامه‌ریزی برای غارت منابع افغانستان هستند.

رحمت الله نبیل، نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
نبیل: "صلح نیابتی" بهای سنگین برای افغانستان خواهد داشت

نبیل خاطرنشان کرد سراج‌الدین حقانی دستیارش، ذبیح‌الله معروف به «مهندس» را نزد ملابرادر فرستاده است تا با گروه شرکت‌های قطری به نام بنیاد «Al Atiyyah» در مورد معاملات تجاری‌ که باعث تقویت وضعیت مالی آینده طالبان می‌شود، مذاکره کند.

رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان گفت که خلیلزاد نیز همراه با آدام بوهلر مدیرعامل شرکت مالی توسعه بین‌المللی آمریکا نشست‌هایی با طالبان در دوحه با حمایت مالی قطری‌ها برگزار کرده‌اند. 

وی افزود: برای پاکستان، طالبان و آمریکایی‌ها در قطر برای تسهیل گفت وگوهای صلح پاداشی در نظر گرفته شده است.

این اظهارات نبیل در حالی مطرح می شود که حدود 50 روز از آغاز مذاکرات بین الافغانی در دوحه قطر می گذرد، اما تاکنون توافقی بین دو طرف حاصل نشده است.

  نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا، هفته گذشته دور جدیدی از سفرهایش را به منطقه آغاز کرد. او در توییترش نوشته بود که با ناامیدی به منطقه برگشته است و دریچه صلح برای همیشه باز نیست.

برخی سیاستمداران افغان نیز می گویند آمریکایی ها بدنبال برقراری صلح در افغانستان نیستند بلکه روند صلح با هدف تاثیر گذاری بر انتخابات افغانستان و غارت منابع طبیعی دنبال می شود.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала