طالبان قطر را به عنوان تسهیل کننده مذاکرات پذیرفت

© Sputnik / Zohra IshmukhametovaДоха, Афганистан, переговоры
Доха, Афганистан, переговоры - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
منابع آگاه و دخیل در دوحه تأیید کرده‌اند که روی نقش دولت قطر به عنوان «تسهیل‌کننده» مذاکرات دولت و طالبان توافق شده است.

یک عضو هیأت مذاکره‌کننده‌ی دولت افغانستان تأیید می‌کند که با هیأت مذاکره‌کننده‌ی طالبان در مورد نقش تسهیل‌کننده‌ی دولت قطر در مذاکرات بین‌الافغانی توافق کرده‌اند.

این منبع که خواست نامش فاش نشود گفته است: دولت قطر بین تیم‌های مذاکره کننده دولت افغانستان و طالبان پیام‌‌های آن‌ها را رد و بدل خواهد کرد.

به گفته این منبع  قطری‌ها تاکنون چندین جلسه‌ جداگانه با هیئت‌های مذاکراتی افغانستان و طالبان داشته‌اند و این روند ادامه دارد اما هنوز هیچ پیشرفتی حاصل نشده است.

از توافق روی نقش تسهیل‌کننده‌ی دولت قطر در مذاکرات دولت و طالبان درحالی سخن گفته می‌شود که دو طرف در نخستین روزهای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی در مورد عدم دخالت طرف سوم در این روند توافق کرده بودند.

دیدار طالبان با مسئولین رسانه‌ها در قطر - اسپوتنیک افغانستان
از سرگیری نشست میان افغان‌ها در قطر؛ اختلافات ادامه دارد

مذاکرات صلح افغانستان در بیست‌ودوم سنبله در دوحه، پایتخت قطر افتتاح شد. از آن زمان تاکنون هیأت‌های مذاکره نتوانسته‌اند روز طرزالعمل مذاکرات به توافق برسند.

طالبان بر پیشبرد مذاکرات برمبنای توافق‌نامه‌ی امریکا و طالبان و حل اختلافات احتمالی مطابق فقه حنفی تأکید دارند، اما دولت افغانستان می‌گوید که در کنار توافق‌نامه‌ی امریکا و طالبان، اعلامیه‌ی مشترک کابل – واشنگتن نیز باید مبنای مذاکرات باشد. دولت افغانستان همچنان می‌گوید که اختلافات احتمالی در جریان مذاکرات باید براساس شریعت اسلامی حل شود.

رییس‌جمهور اشرف غنی در تازه‌ترین اظهارات خود گفته است که گروه طالبان در مذاکرات صلح، توافق‌نامه با امریکا را نسبت به شریعت اسلامی و قرآن ترجیح داده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала