حمله بر دانشگاۀ کابل و رد و بدل اتهامات حکومت و طالبان بر یکدیگر

© AP Photo / Rahmat Gulحمله بر دانشگاۀ کابل و رد و بدل اتهامات حکومت و طالبان بر یکدیگر
حمله بر دانشگاۀ کابل و رد و بدل اتهامات حکومت و طالبان بر یکدیگر - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حملۀ روز دوشنبه بر دانشگاۀ کابل، جان ۲۲ تن را گرفت و بیش از ۴۰ تن را که اکثریت شان دانشجویان بودند، زخمی ساخت.

پس از حملۀ روز دوشنبه بر دانشگاۀ کابل حکومت و طالبان برسر چگونگی این رویداد وارد یک جنگ لفظی شده‌اند.

این جنگ لفظی بیشتر در رسانه‌های اجتماعی شعله‌ور است؛ حکومت طالبان را مسؤول این حمله می‌داند و طالبان حکومت را به توطیه چینی در برابر این گروه متهم می‌سازند.

امرالله صالح، معاون نخست رییس‌جمهور در ادامۀ نوشته‌های فسبوکی‌اش، امروز باردیگر در صفحه فسبوک خود نوشت که حمله بر دانشگاۀ کابل به حمله‌هایی شباهت دارد که از سوی گروۀ طالبان طرح‌ریزی شده‌اند.

صدیق صدیقی، سخنگوی رییس‌جمهور در این باره بیان داشت: "طالبان بستر امن فعالیت‌های تروریستی را در افغانستان فراهم کرده‌اند. طالبان در هراس‌افگنی دست بالا دارند".

میر رحمان رحمانی، رئيس مجلس نمایندگان افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
رئیس پارلمان: امرالله صالح درباره حمله دانشگاه کابل پاسخگو باشد

وزارت امور داخله نیز طالبان را مسؤول این حمله می‌داند و می‌گوید که این حمله شبیه حمله‌هایی است که پیش از این از سوی این گروه انجام شده‌اند.

طارق آرین، سخنگوی وزارت امور داخله در این باره گفت: "بررسی‌های ابتدایی نشان می‌دهند که این حملۀ وحشیانه کار طالبان بوده‌است و مشابه به حملاتی است که در گذشته از سوی این گروه انجام شده‌است؛ مانند حمله به شفاخانه چهارصد بستر".

محمد نعیم، سخنگوی طالبان و کاربران شبکه‌های اجتماعی به ویژه فسبوک و تویتر که وابسته گروۀ طالبان اند، این حمله را نکوهش می‌کنند.

محمد نعیم، در گفت‌وگو با طلوع‌نیوز حمله بر دانشگاۀ کابل را جنایت ضدبشری می‌داند: "امارت اسلامی به‌گونۀ آشکار و با الفاظ صریح این رویداد را نکوهش می‌کند. این جای ناراحتی است و یک جنایت بشری است که صورت گرفته‌است".

مسئولیت حمله بر دانشگاه کابل را داعش به عهده گرفت - اسپوتنیک افغانستان
مسئولیت حمله بر دانشگاه کابل را داعش به عهده گرفت

هرچند گروۀ داعش مسؤولیت این رویداد را به‌عهده گرفت. اما اکنون در یک نوار منسوب به گروۀ داعش که در شبکه‌های اجتماعی پخش شده‌‎است و درستی آن تأیید نشده‌است این گروه دست داشتن در حمله بر دانشگاه کابل را رد می‌کند.

شماری از آگاهان مسایل سیاسی، درگیری‌های لفظی میان طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان، نشان‌دهندۀ پیچیده‌گی دخالت استخبارات گوناگون در جنگ افغانستان می‌دانند.

جمال‌الدین بدر، آگاه مسایل سیاسی بیان داشت: "جنگ چند بعدی شده‌است. اینجا من ترس این را دارم که تا چند ماه دیگر چند گروه دیگر ظهور نکند. حالا گپ فقط طالب و داعش و طرف حکومت است".

حمله بر دانشگاۀ کابل، بزرگ‌‎ترین مرکز تحصیلی افغانستان، بی‌پیشینه و پیچیده گفته شده‌است. از واکنش‌ها در درون و بیرون از کشور به این حمله بر می‌آید که خواست‌ها برای توقف بی‌درنگ خشونت‌ها و اعلام آتش‌بس نسبت به هرزمانی دیگر بیشتر شده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала