امیدواری‌ یک عضو هیئت گفتگو کننده صلح برای حل اختلافات

© Sputnik / Zohra Ishmukhametovaامیدواری‌ یک عضو هیئت گفتگو کننده صلح برای حل اختلافات
امیدواری‌ یک عضو هیئت گفتگو کننده صلح برای حل اختلافات - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک عضو هیئت مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان با طالبان می‌گوید که امیدوار است اختلاف‌ها برسر چگونگی ایجاد کارشیوۀ مذاکرات صلح تا چند روز آینده ازمیان برداشته شوند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، هیت های دو طرف نزدیک به دو ماه است که در دوحه پایتخت قطر استند و روی ایجاد کارشیوه مذاکرات رسمی صلح بحث دارند. اما بدلیل اختلافات دو طرف تاکنون به هیچ توافقی دست نیافته اند.

فوزیه کوفی، عضو هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان اما می‌گوید که امیدواری‌هایی برای حل این اختلاف‌ها بوجود آمده‌اند: "طرحی را که بین هیئت جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان است و مبدل می‌شود - کلمات علاوه می‌شود، کلمات تبدیل می‌شود – امیدواریم که تا چند روز آینده ما این مسله را حل کنی".

بخشی از هیئت مذاکره‌کننده حکومت افغانستان، دوحه را ترک کرده است - اسپوتنیک افغانستان
بخشی از هیئت مذاکره‌کننده حکومت افغانستان، دوحه را ترک کرده است

در همین حال، منابع می‌گویند که میزبان این مذاکرات، قطر، و کشورهای پشتیبان روند صلح افغانستان تلاش‌های شان را سرعت بخشیده‌اند تا اختلاف‌ها میان هیئت‌های مذاکره کنندۀ صلح ازمیان برداشته شوند.

این  منابع می افزاید، مطلق القحطانی، نمایندۀ ویژۀ قطر در امور افغانستان، در چند روز گذشته با نماینده‌گان هر دو هیئت مذاکره کنندۀ صلح در دوحه دیدار کرد و بدیل‌هایی را میان آنان رد و بدل کرده‌است.

هند المفتاح التمیم، یک عضو پارلمان قطر می‌گوید که مذاکرات صلح افغانستان در مسیر مثبت به پیش می‌روند: "فکر می‌کنم که گفت‌وگوها در حال پیشرفت استند و فکر می‌کنم که باید دربارۀ نتیجۀ آینده مثبت باندیشیم؛ من به نتیجه آن اطمینان دارم".

در همین حال، نعیم، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در این باره اظهار داشت: "پیشنهادات از سوی ما هم می‌شود و از سوی آن‌ها هم می‌شود. اینقدر زمان هم که گذشته، روی همین موارد بوده‌است... ما آرزو داریم که خداوند رحم کند و به یک توافق برسیم".

از چندی به این‌سو، زلمی خلیل‌زاد، نمانیده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان نیز در قطر به‌سر می‌برد. منابع می گویند که قرار است او با ملا برادر معاون سیساسی گروه طالبان دیدار کند، اما روشن نشست که این دیدار به پیشرفت مذاکرات صلح افغانستان و حل اختلاف‌ها کمکی خواهد کرد یا نه.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала